• Kommentarer med anledning av SKL:s rapport om kvalitet i landsting och regionerna

Idag presenterar SKL sin nationella redovisning av kvalitet i landsting och regionerna. Det är första gången mätningen genomförs på det här sättet och den är baserad på ett urval av indikatorer i ”Vården i siffror”. För Region Östergötland blir det både ris och ros, men det sammanvägda resultatet är inte tillräckligt bra, menar Moderaterna och Kristdemokraterna i Region Östergötland och pekar på ett antal utvecklingsområden för att möta morgondagens hälso- och sjukvård.

• Tyvärr hamnar Östergötland allt för långt ner på flera av de listor som idag presenteras. Vi kan inte anses få godkänt när det gäller patienterfarenheter, strokevård, ortopedisk sjukvård, njursjukvård mm. Det är oroväckande dåliga resultat, kommenterar Marie Morell (M), gruppledare och vice ordförande i Regionstyrelsen.
    • Samtidigt är det givetvis glädjande att vi fortsätter ha den bästa diabetesvården, en bra hjärtsjukvård och att väntetiderna ligger bland de bättre i landet.  De områdena ska vi givetvis fortsätta att ligga i topp inom, säger Per Larsson (KD), gruppledare och vice ordförande i Regionutvecklingsnämnden.
    • Som en följd av resultatet ser vi att det finns stora utmaningar inom vården som måste mötas. Vi har särskilt identifierat, och flertalet gånger lyft, fem områden som vi ser som centrala för att bryta kostnadsutvecklingen och skapa morgondagens hälso- och sjukvård. Det handlar främst om att förebygga sjukdom och öka hälsan, ökad digitalisering i vården, närmare och enklare vård, kompetensutveckling och rätt använd kompetens, säger Fredrik Sjöstrand (M), oppositionsråd och vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden.
    • Det här är ett utvecklingsarbete som inte kan vänta, utan som måste startas så snart som möjligt, avslutar Marie Morell.

För ytterligare kommentarer:

Marie Morell (M), 0703-16 98 00