• Nyhetsbrev vecka 38

Hej!

Helgen är här igen och förhoppningsvis möjlighet för många att koppla av från vardagens arbete och uppdrag. För egen del har lördagen inletts med att delta i ett mycket intressant frukostmöte arrangerat av Kristdemokraterna i Linköping, där också årets vitsippspris från partiavdelningen delades ut till tidigare polisen och numera föreläsaren Mustafa Panshari. På vägen tillbaka hem genom Linköping gjorde sig ett lätt duggregn påmint och de gula och röda inslagen i träden blir alltmer frekventa. Dock skvallrar väderprognosen om att varmare temperaturer väntar i nästa vecka. Vi får se! Något av vad hänt i regionpolitiken den gångna veckan, kommer i alla fall här i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte inför månadens cykel av nämndmöten
    Som brukligt inleddes veckan med måndagsmöte för ledningarna för Kristdemokraterna och Moderaterna i regionen. Vår skara decimerad med en, då Moderaternas ena politiska sekreterare, som jag berättade om i förra veckans nyhetsbrev, slutat för nytt jobb i Halland. Måndagsmötet präglades av att det i denna vecka och nästa är sammanträden med de fyra tunga nämnderna, inklusive regionstyrelsen. Genomgång av ärenden och planering av ageranden vid de fyra sammanträdena upptog huvuddelen av mötet.

Ny regiondirektör föreslås bli Krister Björkegren
    På måndagen blev det också officiellt att förslaget till ny regiondirektör för Region Östergötland är Krister Björkegren, som idag är landstingsdirektör i vårt grannlandsting i Kalmar län. Från de som känner och tidigare har samarbetat med honom, kommer enbart positiva reaktioner på förslaget. Så förhoppningsvis blir det riktigt bra för regionen! Regionstyrelsen tar formellt beslut på onsdag i nästa vecka, och tillträdet sker redan 1 oktober. Du kan läsa mer om rekryteringen här: (http://regionostergotland.se/Om-regionen/Pressrum/Nyheter/Krister-Bjorkegren-blir-ny-regiondirektor-i-Ostergotland/)

Gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp
    I tisdags var det dags för månadens gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp. Normalt sett inleds våra gruppmöten med att vi tillsammans med Moderaterna har nämndvisa gruppmöten. Men, denna gång, hade vi hela gruppmötestiden varje partigrupp för sig. Och båda grupperna ägnade en hel del åt framåtsyftande planering inför bl.a. valprogram. Kristdemokraternas gruppmöte innehöll grupparbeten inom fyra ämnesområden inför framtagandet av vårt regionpolitiska program, som slutligt ska beslutas vid partidistriktsårsmötet i vår. Många bra diskussioner och flera spännande förslag blev resultatet av grupparbetena. Det bådar gott för slutresultatet!

Förnyelse i Kristdemokraternas laguppställning i regionen
    Under tisdagskvällens gruppmöte togs också beslut om vilka personer Kristdemokraterna nominerar till fyra olika politiska förtroendeuppdrag i regionen. Gruppmötet beslutade enhälligt att nominera Liselotte Fager till ny ersättare i Regionstyrelsen, Fredrik Topplund till ny ledamot i Regionutvecklingsnämnden, Anders Eksmo till ny vice ordförande i beredningen för folkhälsa och Gunilla Sjösten till ny ledamot i beredningen för primärvård och annan nära vård. Jag är stolt över att vi i Kristdemokraterna har kompetenta personer som kan gå in i viktiga uppdrag, och glad över att alla fyra ställer upp och delar med sig av sin tid och erfarenhet! Slutligt väljs de fyra förslagna till sina nya uppdrag vid regionfullmäktiges sammanträde 4 oktober. Du kan läsa mer om de fyra valärendena här: (http://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/pressmeddelande-kd-toppar-laget-ett-ar-innan-valet/)

Kampen för regional tillväxt genom Stångådalsbanan fortsätter!
    Som den trogne läsaren av nyhetsbrevet inte kan ha missat, är Kristdemokraternas regiongrupp starkt pådrivande för att stärka den regionala tillväxten genom en tydligare prioritering av järnvägstrafiken på Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar. Vi har skrivit en motion till regionfullmäktige (läs mer här: http://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/dags-att-prioritera-stangadalsbanan-pa-riktigt/), anordnat ett dialogmöte om frågan i Kisa (läs mer här: http://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/dags-att-prioritera-stangadalsbanan-dialogmote-for-starkt-regional-tillvaxt/), gjort andra ageranden i frågan i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, skrivit debattartiklar m.m. I veckan blev frågan också aktuell i kommunpolitiken i Linköping, när den politiska majoriteten där lade fram förslag om att Linköpings kommun ska träda ut ur det gemensamma utvecklingsarbete som kommunerna längs Stångådalsbanan bedrivit sedan ett antal år tillbaka i det så kallade Infrastrukturkansliet. Vid kommunstyrelsens sammanträde i tisdags, var Kristdemokraterna genom sitt kommunalråd Sara Skyttedal enda parti som reserverade sig mot beslutet. Även om vi från regiongruppen självklart beklagar Linköpings kommuns beslut, är det ändå positivt att Kristdemokraterna genom Sara Skyttedals reservation håller en gemensam linje i frågan om Stångådalsbanan! Flera medier har berättat om Linköpings kommuns beslut, och utöver att Sara Skyttedal fått uttala sig, har intervju också gjorts med Lena Käcker Johansson, som både är kommunfullmäktiges ordförande i Kinda och tillsammans med mig är motionär till regiongruppens motion om prioritering av Stångådalsbanan. Här är några medielänkar: Sveriges Radio Östergötland (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6781680), nyhetsartikel i Corren (http://www.corren.se/nyheter/linkoping-drar-sig-ur-tagsamarbete-om4820216.aspx), ledarartikel i Corren (http://corren.se/asikter/ledare/christian-dahlgren-hall-jarnvagen-igang-om4822589.aspx).

Sammanträde med Regionutvecklingsnämnden
    På onsdagen sammanträde Regionutvecklingsnämnden. Rent tidsmässigt var sammanträdet ovanligt långt, med flera stora informationspass inlagt i föredragningslistan. Bland annat fick vi tre viktiga informationer kopplade till Naturbruksgymnasiet, som vi i nämnden är skolstyrelse för. Himmelstalundsgymnasiet, som är ena skolan inom gymnasiet, har fått en ny rektor, Dan Rosenwall, som presenterade sig för nämnden. Vidare redovisades ett utredningsuppdrag om hela naturbruksgymnasiets framtid, bl.a. med bakgrund i minskade elevunderlag, ekonomiska problem m.m. Bland annat har frågan om en eventuell samlokalisering till enbart en skola utretts, vilket dock inte utredaren tror är ett gångbart alternativ. Än är inte frågan klar för beslut, så jag får säkert anledning att återkomma till frågan. Slutligen har också ett energieffektiviseringsprojekt kopplat till moderna djurstallar initierats. Hur kan värme från djuren i stallarna användas för uppvärmning av andra lokaler? Många spännande frågor finns, men inte heller här är frågan ännu framme vid beslut. Bland beslutsärendena vid onsdagens möte fanns bl.a. nämndens verksamhetsplan för 2018, där vi från Kristdemokraterna och Moderaterna lämnade en protokollsanteckning med hänvisning till vårt förslag till strategisk plan och treårsbudget för 2018-2020.

Möte inför politikerforum i oktober
    På torsdagsförmiddagen hade jag och Anita Jernberger (L) ett möte med en av strategerna inom enheten för kompetensförsörjning och företagande, Cathrine Szabo. Bakgrunden är att Region Östergötland i samband med nästa dialogmöte mellan regionerna och näringsdepartementet, Politikerforum, har fått möjligheten att presentera regionens arbete med integrationsfrågor. Eftersom Cathrine är den tjänsteperson som ansvarar för frågorna gav hon oss viktiga medskick inför framtagande av presentationsmaterial o.s.v.

Sammanträde med Trafik- och samhällsplaneringsnämnden
    Torsdagen bjöd också sammanträde med Trafik- och samhällsplaneringsnämnden, där Kristdemokraternas ordinarie ledamot Nils-Ingvar Graan, denna gång försvarade de kristdemokratiska färgerna. Liksom i Regionutvecklingsnämnden, togs beslut om verksamhetsplan för 2018, och även här lämnades en gemensam protokollsanteckning från Kristdemokraterna och Moderaterna. Nämnden beslutade också om vilka som ska ingå i en ny referensgrupp för arbetet med regional skogsstrategi. Från Kristdemokraterna kommer vår ersättare i nämnden, Torgil Slatte, att ingå i referensgruppen.

Studieresa till Stockholm i besöksnäringens tecken
    I går fredag gjorde två av regionutvecklingsnämndens kunskapsgrupper; besöksnäringsgruppen och näringslivsgruppen, en gemensam studieresa till Stockholm, för en rad studiebesök hos nationella aktörer inom besöksnäringen. Vi besökte Tillväxtverket, Sveriges kommuner och Landsting, Svensk Turism AB och Visita, för att höra hur de olika aktörerna arbetar, vilka är deras ansvarsområden och arbetsuppgifter. På så sätt fick vi inblick i såväl hur staten, kommuner, landsting och regioner, som hur företag och organisationer inom själva näringen agerar ser på utvecklingen i denna starkt växande och för svensk tillväxt så betydelsefulla näring.

Till sist vill jag bara passa på att göra lite reklam för nästa lördags ideologidag för Kristdemokraterna i Östergötland. Ett riktigt bra program bjuds på temat ”Mänskliga rättigheter” med medverkan från Azadeh Pendari från Linköpings Satdsmission, Magnus Berntsson (KD), regionfullmäktiges ordförande i Västra Götalandsregionen och nyvald ordförande för Assembly of European Regions (AER) samt Sofia Damm (KD), riksdagsledamot och ledamot i riksdagens utrikesutskott. Läs mer om programmet och hur du anmäler dig här (http://wp.kristdemokraterna.se/e/ideologidag-manskliga-rattigheter/). Så länge ber jag att få önska er alla en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)