• Nyhetsbrev vecka 3

Hej!

Det är söndag kväll och veckan lider mot sitt slut. En vecka som i rikspolitiken varit väldigt omtumlande, där upploppet mot fredagens statsministeromröstning var minst sagt krokigt, med motstridiga besked och ord som stod mot ord. Kristdemokraterna med partiledare Ebba Busch Thor i spetsen har gett klara besked, med samma budskap både före och efter valet. Det har väljarna uppenbart uppskattat, då såväl partiets som partiledarens förtroende har pekat uppåt i alla de senaste mätningarna. Och ett riktigt tydligt kvitto är att rekordmånga den senaste veckan valt att bli medlemmar i Kristdemokraterna, drygt 1000 personer på en vecka! Innan den nya veckan börjar, ska jag också försöka göra några korta nedslag i den gångna veckans regionpolitiska händelser. Trevlig läsning!

Möte med Medicinska fakulteten vid Linköpings Universitet
    Under flera år har vi från Kristdemokraterna och Moderaterna i början av året träffat ledningen för Medicinska fakulteten vid Linköpings Universitet. Region Östergötland har ett omfattande samarbete med Linköpings Universitet inom flera områden, men samarbetet med medicinska fakulteten är ändå utan tvekan det mest omfattande. I tisdags morse var det dags för årets sammanträffande. Jag och vikarierande politisk sekreterare Elvira Wibeck från Kristdemokraterna, samt Marie Morell, Fredrik Sjöstrand och Jan Owe-Larsson från Moderaterna begav oss till fakultetsledningen i Linköping, där dekanus Johan Söderholm, kanslichef Anette Philipsson och de båda prodekanus Margareta Bachrach-Lindström och Fredrik Elinder tog emot. Det blev ett intressant och givande samtal om flera aktuella gemensamma frågor, som kanske också kan resultera i ett och annat politiskt agerande framöver.

Möte med Stångådalsbanans Vänner och Järnvägsfrämjandet
    Som den trogne läsaren av nyhetsbrevet väl känner till, har Kristdemokraterna i Region Östergötland den gångna mandatperioden drivit på starkt för utveckling av tågtrafiken på Stångådalsbanan. Vi har lämnat in ett par motioner, arrangerat dialogmöte och träffat olika aktörer med koppling till järnvägssträckan. I valrörelsen presenterade vi också ett ”Startpaket för Stångådalsbanan” med ett antal konkreta förslag. Nu när den nya mandatperioden är i gång på allvar, och vi från Kristdemokraterna trots ökat väljarstöd och fler mandat i regionfullmäktige är i fortsatt opposition, gäller det att fortsätta vårt enträgna arbete för den för regional tillväxt viktiga transportvägen söderut. Ett led i det arbetet var att jag tillsammans med Lena Käcker Johansson och Elvira Wibeck i onsdags eftermiddag träffade Niklas Adell och Per-Olov Brännlund från Stångådalsbanans vänner/Järnvägsfrämjandet. De kunde ge oss en del ny information om bl.a. olika upprustningsinsatser av banan, och vi kunde få synpunkter på kommande politiska förslag.

Rekordmånga kristdemokrater på utbildningsdag i regionhuset
    I går lördag genomfördes den första utbildningsdagen av två under våren för kristdemokrater från hela Östergötland. Hela 70 kristdemokrater, alltifrån helt nya medlemmar till erfarna politiker som varit med i flera mandatperioder, kom till regionhuset, där Sessionssalen blev fylld till sista plats. Kristdemokratisk politisk filosofi med Patrick Vigren (tidigare förbundsordförande för Kristdemokratiska studentförbundet, tidigare ordförande för Kristdemokraterna i Linköping och vice borgmästare i Linköping), mötesteknik med Conny Brännberg (regionråd i Västra Götalandsregionen och mångårig rikstingsordförande), familjepolitik med Annicki Oscarsson (kommunstyrelsens ordförande i Ödeshög) och partiets organisation med Gudrun Brunegård (regionråd i Region Kalmar län). En riktigt lyckad dag, där det också bjöds rika tillfällen till mingel och möjlighet att lära känna nya kristdemokrater över kaffepaus, fruktpaus och extra festlig lunch med smaskig smörgåstårta! Lördag 2 mars är det dags för andra delen av utbildningen – se till att inte missa den dagen!

I den kommande veckan väntar såväl gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp som mandatperiodens första sammanträde med Regionutvecklingsnämnden, och förstås en hel del annat. Men innan dess önskar jag er en fortsatt trevlig söndags kväll!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)