• Köerna till BUP måste kortas!

Köerna till BUP växer sig långa i Östergötland. För varje enskilt barn eller ungdom får det konsekvenser här och nu, men kan också få svåra konsekvenser långsiktigt. Nu kräver Moderaterna och Kristdemokraterna att Koalition för Östergötland agerar.

Ett av kraven rör specifikt tillgängligheten till barn- och ungdomspsykiatrin. För att få del av de medlen ska minst 72 % av de genomförda besöken, utredningarna respektive behandlingarna till barn- och ungdomspsykiatrin ha skett inom 30 dagar under perioden september till november 2021. Dessutom ska regionen även uppfylla kravet om att minst 72 % av de väntande ska ha väntat max 30 dagar.
    – I Region Östergötland får endast 13 % av barn och unga i behov av behandling hos BUP vård inom 30 dagar. Dessutom får endast 31 % tid för sitt första besök inom 30 dagar. Det här är fullständigt oacceptabelt och ett väldigt högt precis unga i behov av vård får betala, menar Matilda Ekeblad (M), ledamot i regionstyrelsen.
    – Vi är långt, mycket långt, ifrån att nå målen för kömiljarden. Det är givetvis beklagligt att medel, som så väl hade behövts i den östgötska vården, inte kommer oss till del. Men det riktigt allvarliga är ändå det som varje väntande barn, ungdom och deras familjer utsätts för genom att förpassas till vårdkö, fortsätter Birgitta Waern (KD), ledamot i hälso- och sjukvårdsnämnden.
    – Det är hög tid för S-ledningen att ta sitt ansvar för denna situation, de kan inte längre stoppa huvudet i sanden längre och blunda för problemet. Östergötlands barn och unga måste kunna lita på att de kan få den vård de behöver och har rätt till i tid. Moderaterna och Kristdemokraterna kräver nu att en handlingsplan för att förbättra tillgängligheten inom barn- och ungdomspsykiatrin tas fram, avslutar Matilda Ekeblad.
    I samband med att hälso- och sjukvårdsnämnden och regionstyrelsen sammanträder kommer Moderaterna och Kristdemokraterna föra fram krav på handlingsplan för att förbättra tillgängligheten inom barn- och ungdomspsykiatrin.

För ytterligare information:
    Matilda Ekeblad (M), 0725-867676