• Nyhetsbrev vecka 10

Hej!

Det är söndag, solen skiner och i dagens opinionsmätning från Demoskop får Kristdemokraterna hela 10,6 procent! En opinionsmätning är alltid bara en opinionsmätning, men det är minst sagt uppmuntrande för alla oss som arbetar för Kristdemokraterna! Ännu en innehållsrik vecka i regionpolitiken har klarats av, och här kommer en kort resumé i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Start för vårens budgetarbete på veckans måndagsmöte
    I måndags hade vi från Kristdemokraterna och Moderaterna i regionhuset förlängt vårt måndagsmöte med ett par timmar. Skälet var att vi ville få till en ordentlig start för vårens arbete att ta fram ett gemensamt budgetförslag från Kristdemokraterna och Moderaterna i Region Östergötland. Med tanke på att i princip alla våra politiska förslag i vår gemensamma finansplan, tack vare det parlamentariska läget i regionen, gick igenom vid finansplanebeslutet i november, är det än viktigare att vi presenterar en budget till fullmäktiges budgetbeslut i juni, då hela eller dela av den kan komma att bli regionens officiella politik… I måndags gav först regiondirektör Krister Björkegren och ekonomidirektör Åsa Hedin Karlsson oss en information om tankar som finns att ändra den styrkortskarta som legat till grund för regionens systematiska upplägg under flera år. Vi får se vilka förändringar som kan tänkas ske framåt. Därefter började vi vår interna process med att slå fast tidplan för vårt budgetarbete och inventera de olika utmaningar vi ser inom regionens olika ansvarsområden. Det blir en intensiv och intressant vår fram till budgetbeslut i juni!

Längre köer till ögonsjukvården
    På måndagsmötet fick vi också en information om läget för tillgängligheten inom ögonsjukvården i Östergötland. Ansvarig strateg inom hälso- och sjukvårdsenheten, Mats Mellqvist, och hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Lundgren, berättade att köerna till ögonsjukvården blivit allt längre. Redan för två år sedan såg det illa ut med antalet patienter som väntat för länge på nödvändig ögonsjukvård. Då lämnade vi från Kristdemokraterna och Moderaterna in en motion om att införa vårdval, för att på så sätt få fler aktörer i Östergötland som kunde möta patienternas behov och därmed korta köerna. Dessvärre avslog de styrande partierna motionen, och trots att våra ledamöter i Hälso- och sjukvårdsnämnden också lagt förslaget som yrkande på en lång rad nämndsammanträden, har förslaget inte blivit verklighet. När nu olika vägar för att komma till räta med problematiken diskuteras, konstateras att det skulle ta för lång tid att införa ett vårdval nu våren 2019. Men, om vår motion hade bifallits för två år sedan hade vi redan haft ett vårdval, och säkerligen kortare köer. Det krävs både politisk vilja och ledarskap för att komma till rätta med vårdens problem!

Presidiemöte med Regionutvecklingsnämndens presidium
    På tisdagsförmiddagen sammanträdde regionutvecklingsnämndens presidium. På dagordningen stod bl.a. en dragning av nämndens interna ekonomi från ekonomistrateg Peter Grefbäck. Det är nödvändigt att vi som presidium har bra koll på även hur kostnaderna för nämndens eget arbete. Presidiet gick också igenom tidplanen för kommande ärenden och beslut inom kulturområdet och hur vi på tillväxtsidan framåt ska träffa ansvariga kommunpolitiker och större företag i regionens olika kommuner.

Styrgruppsmöte och dialogkväll om kulturplanen i Åtvidaberg
    Tisdagen fortsatte med att på eftermiddagen samla styrgruppen för Region Östergötlands nya kulturplan. Vi är nu inne på upploppet av dialogmöten runt om i regionen, och författandet av texter pågår för fullt. På kvällen var det dags för den tredje sista stora kommundialogen, då några av kulturenhetens tjänstepersoner samt regionutvecklingsnämndens första vice ordförande Martin Tollén (S) och undertecknad som andre vice ordförande, begav oss till Åtvidaberg. I det nya biblioteket, inrymt i gamla fabrikslokaler, mötte företrädare för föreningar, organisationer upp tillsammans med tjänstpersoner och politiker från kommunen, för att ge Åtvidabergs synpunkter och inspel till den kommande kulturplanen.

Styrelsesammanträde med Mälardalstrafik
    I onsdags var det dags för årets första och mandatperiodens sista styrelsesammanträde med styrelsen för Mälardalstrafik AB. Bolaget ansvarar för den regionala tågtrafiken mellan länen i Östra Mellansverige; Östergötland, Örebro län, Södermanlands län, Västmanlands län, Uppsala län och Stockholms län. För Östergötland är det framförallt trafiken på den så kallade Nyköpingsbanan – från Norrköping norrut via Kolmården, Nyköping och Vagnhärad till Stockholm, trafiken på UVEN – järnvägslinjen som går från Sala i norr via bl.a. Västerås, Eskilstuna och Katrineholm till Norrköping och Linköping samt SJ:s tågtrafik på Ostpendeln med InterCity-tåg från Linköping till Gävle via bl.a. Stockholm, Arlanda och Uppsala, som är mest intressanta. På de förstnämnda tåglinjerna har Mälardalstrafik ett övergripande ansvar, medan det på Ostpendeln handlar om att Mälardalstrafiks biljettsystem Movingo, också gäller där. Eftersom de flesta kommunala och regionala bolag har bolagsstämma fram på vårkanten, finns den förra mandatperiodens styrelse kvar fram till dess. Därför blev onsdagens möte det sista för mandatperioden. Jag har dock förmånen att få finnas med i styrelsen även kommande mandatperiod.

Framtidens Östergötland – konferens om regionens utveckling
    På torsdagen arrangerade Region Östergötland tillsammans med Linköpings och Norrköpings kommuner konferensen ”Framtidens Östergötland”, som hölls i lokalen Flygeln i Louis De Geer i Norrköping. Bland de medverkande talarna på konferensen fanns representanter för Trafikverket, som bl.a. talade om Ostlänken, från Region Skåne och IKEA i Älmhult, som bl.a. talade om vikten av goda pendlingsmöjligheter för arbete på andra sidan regiongränser och Gunnar Wetterberg, som gav en historisk exposé över vilken betydelse utbyggd infrastruktur har haft för samhällsutvecklingen. På eftermiddagen gavs olika parallella seminarier, om bl.a. kompetensförsörjning och näringslivsutveckling.

Kulturseminarium och årsmöte för Framtidsbildarna
    Torsdagen fortsatte för min del med kvällsaktiviteter i form av kulturseminarium och årsmöte för Kristdemokraternas studieorganisation Framtidsbildarna, i Sessionssalen i Regionhuset i Linköping. Kulturseminariet gästades av Eva Moberg, som många kristdemokrater känner som medlem i partiavdelningen i Norrköping och förtroendevald i Norrköpings kommun, men som denna kväll framträdde i sin roll som nybliven verksamhetsledare för Skådebanan Östergötland. Eva berättade om Skådebanans historia och nuvarande arbete med att förmedla kultur till fler östgötar, både genom aktiviteter till medlemsorganisationer, enskilda medlemmar och via ombud på arbetsplatser, men också genom avtal med t.ex. Region Östergötland för att driva verksamheten Kultur för äldre. Efter seminariet följde traditionsenlig smörgåstårta och glasstårta från Kling Glace i Mariestad, och kvällen avslutades sedan med årsmötesförhandlingar. En givande och lyckad kväll!

Då återstår bara för mig att önska er alla en fortsatt trevlig söndag!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)