• Nyhetsbrev vecka 11

Hej!

Det är söndag och jag har slagit mig ned vid skrivbordet på hotellrummet i Nyköping, där jag befinner mig i helgen för att njuta av kultur, natur och solsken. Dock ska jag också hinna med att berätta lite kort om den gångna veckan i regionpolitiken i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med budgetupptakt

Vid veckans måndagsmöte med ledningarna för Kristdemokraterna och Moderaterna i regionen, kan man säga att vi hade en form av upptakt för vårt gemensamma budgetarbete under våren. För fjärde och sista gången den här mandatperioden ska vi till regionfullmäktige i juni lägga fram ett gemensamt oppositionsförslag till strategisk plan och treårsbudget. Vi började med att gå igenom förra årets budgetförslag med fokus på de olika strategiska mål och framgångsfaktorer vi hade med där. Vilka är fortfarande aktuella? Vilka behöver justeras eller helt tas bort? Ja, det lär bli fler sittningar med budgetförslaget i olika konstellationer innan uppdaterat förslag är klart, men nu är i alla fall arbetet igång!

Lunchmöte med läkemedelsföretaget Bristol-Myers Squibb
    Måndagen fortsatte med ett lunchmöte i regionhuset med representanter för läkemedelsföretaget Bristol-Myers Squibb. Vi har regelbundet olika läkemedelsföretag på besök hos oss, som informerar om sitt arbete med forskning och utveckling av nya läkemedel, och hur de samarbetar med regioner kring olika projekt. Det är alltid intressant att höra vad som är på gång, och fascinerade att se hur mycket läkemedel idag kan hjälpa patienter till ett vanligt fungerande liv. De var också intresserade att höra om hur det politiska arbetet i Region Östergötland fungerar, vilka problem och framgångsfaktorer som finns. För alla är det nödvändigt att få dryfta frågor med andra än dem man träffar varje dag!

Sammanträde med arbetsutskottet för samrådet för utbildning och kompetensförsörjning
    I tisdags hölls Skype-möte med arbetsutskottet för samrådet för utbildning och kompetensförsörjning. Samrådet är mötesplatsen för regionutvecklingsnämndens presidium och utbildningsansvariga förtroendevalda från Östergötlands tretton kommuner, inom det aktuella politikområdet. Arbetsutskottet, som utgörs av Anita Jernberger (L) och mig från regionen och tre kommunrepresentanter, har till uppgift att planera samrådets fyra möten under året. Vi två från regionen och samrådets sekreterare Christina Blomqvist fanns på plats i regionhuset, medan de tre kommunrepresentanterna befann sig på hemmaplan. Med den typen av korta möten, är det mycket praktiskt att slippa resor som i vissa fall tar längre tid än själva mötet, även enkel resa! På dagordningen för tisdagens möte fanns bl.a. framtiden för Naturbruksgymnasiet i Östergötland, läget för integrationsrådet i länet och en aktuell information om projektet #jagmed som syftar till att minska antalet gymnasieelever som slutar i förtid. Själva samrådsmötet där bl.a. dessa frågor kommer upp, blir sedan i april.

Styrelsemöte med Mälardalstrafik
    I onsdags begav jag mig till Stockholm och landstingshuset för sammanträde med styrelsen för Mälardalstrafik. Den regionala tågtrafiken mellan Östergötland, Södermanland, Örebro län, Västmanland, Uppsala län och Stockholms län står på dagordningen, och vid onsdagens möte togs bl.a. ett par beslut som kommer att göra det ännu lättare framöver att resa från Östergötland till övriga län i samarbetet med den i höstas införda gemensamma taxan Movingo. Som jag berättat i tidigare nyhetsbrev gäller en månadsbiljett från Movingo på den lokala kollektivtrafiken på hemorten, på regionaltåget över länsgränsen och på kollektivtrafiken på orten där man arbetar. Taxan infördes som sagt i höstas, men genom utökat samarbete och nya avtal kommer inom kort antalet tågavgångar där vi östgötar kan använda biljetten öka, vilket är positivt. Nu gäller det sedan att öppna upp för liknande lösningar söderut, framförallt till vårt södra grannlän Kalmar län!

Möte med samrådet för kultur
    Torsdagen inleddes med möte med samrådet för kultur. Jag nämnde ovan om samrådet för utbildning och kompetensförsörjning, och tillsammans med samrådet för näringsliv och samrådet för kultur, regionutvecklingsnämndens tre sakområdesinriktade samråd med kommunerna i Östergötland. När samrådet för kultur träffades i torsdags var fokus bl.a. på arbetet med kultur för äldre, som permanentats efter att ha startat som projekt under föregående mandatperiod. Flera kommuner har blivit riktigt aktiva i att använda sig av denna service från regionen, men andra kommuner kan bli bättre! Liknande tema finns inom det som var samrådets nästa punkt på dagordningen, nämligen barns och ungas tillgänglighet till kultur. Även där påbörjades ett arbete under föregående mandatperiod, när Kristdemokraterna genom Lars Eklund, hade befälet över den regionala kulturpolitiken. Tanken var då en regional kulturgaranti för att ge barn och unga över hela Östergötland tillgång till regional kultur. Förutsättningarna för kommunerna på det området ser minst sagt lite olika ut. Utredningen som satte igång resulterade i några olika tänkbara modeller, men eftersom det var svårt att få remissinstanserna att enas om en linje, har ingen modell förverkligats under denna mandatperiod. Nu har istället en modell för hur arrangörsstödet till kulturarrangemang för barn och unga i kommunerna, ska kunna spridas mer jämlikt över länet. Förhoppningsvis kan det bli verklighet under kommande år!

Avstämningsmöte inom besöksnäringsområdet
    På torsdagseftermiddagen hade jag och Eva Andersson (S) ett av våra regelbundna avstämningsmöten med Susanne Fredriksson, chef för Visit Östergötland, rörande ett av regionutvecklingsnämndens ansvarsområden – besöksnäringen. På torsdagens möte fokuserade vi mycket på nästa veckas regionala besöksnäringsdag, men fick även rapporter från Susanne om pågående projekt inom Hållbar platsutveckling, liksom planering för kommande aktiviteter för kunskapsgrupp besöksnäring inom nämnden.

Då är det dags för mig att avsluta veckans nyhetsbrev och ge mig ut i söndagssolen. Jag ber att få önska er alla en fin söndag!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)