• Nyhetsbrev vecka 11

Hej!

Det är söndag kväll och fortfarande ljust ute när jag skriver dessa rader. En solig söndagseftermiddag som ger en stark indikation att våren är i antågande! I veckan har Kristdemokraterna gått fortsatt starkt i opinionsmätningarna, med den högsta noteringen hos Sifo på sjutton år (9,4 procent). Jag hade också glädjen att i måndags vara med på medlemsmingel för Kristdemokraterna i Linköping, där många nya medlemmar kom för att lära känna varandra och oss som varit med lite längre. På den regionpolitiska fronten har också en hel del hunnits med, och här kommer en liten sammanfattning i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte om både Brexit och regionhusets lokaler
    Det känns nästan som att regionens ledande direktörer kommer till måndagsmötet med Kristdemokraterna och Moderaterna i regionhuset varje vecka numera! I måndags hade vi nämligen för fjärde veckan i rad flera av regionens ledande tjänstpersoner på besök. Ditte Persson Lindell, som är biträdande regiondirektör och vårddirektör, informerade om regionens förberedelser för vilken påverkan Brexit kan komma att få på import av läkemedel och sjukvårdsutrustning till regionens verksamhet. En hel del av nuvarande import från övriga världen till EU, går idag via Storbritannien, och där blir det helt uppenbart en förändring i någon form. För att hantera olika möjliga utgångar av Storbritanniens minst sagt skakiga utträdesprocess, kommer en modifierad form av särskild sjukvårdsledning att införas. Den andra större informationen på måndagsmötet var betydligt mer lokal, den handlade nämligen om genomförd utredning av själva regionhusets lokaler. För att utnyttja kontorsrum och gemensamma lokaler mer resurseffektivt, kommer en del omflyttningar att ske framöver, berättade tillförordnade chefen för administrativa enheten, Ellinor Komarek. Oss i oppositionen hittar ni dock även framöver på nedre plan i regionhusets politikflygel – välkomna på besök!

Möte om Östergötlands Museum
    På måndagseftermiddagen hade nytillträdde ordföranden för Stiftelsen Östergötlands Museum, Göran Gunnarsson (C), kallat till möte med museets huvudmän, Region Östergötland och Linköpings kommun. Från regionutvecklingsnämndens presidium deltog förste vice ordförande Martin Tollén (S) och undertecknad som andre vice ordförande. Huvudärendet på mötet var en diskussion om framtiden för utställningen om en viktig del av det sentida östgötska kulturarvet, den datavetenskapliga utställningen IT-Ceum. Museichefen Olof Hermelin passade också på att informera om den precis påbörjade omflyttningen och genomförda stäningen inför renoveringen av museibyggnaden i Linköping.

Styrelsemöte med Almi Företagspartner Östergötland AB
    I tisdags förmiddag deltog jag som styrelseledamot i mandatperiodens sista styrelsemöte med styrelsen för Almi Företagspartner Östergötland AB. I april är det bolagsstämma och styrelsen för mandatperioden 2019-2023 tillträder. Jag har förmånen att få vara kvar även kommande mandatperiod, medan några styrelsekollegor deltog i sitt sista styrelsemöte. Almi Östergötland ägs till 49 procent av Region Östergötland och till 51 procent av det nationella moderbolaget Almi, som i sin tur ägs av staten via Näringsdepartementet. Almi är ett av regionens viktigaste tillväxtverktyg och har som huvuduppgift att ge rådgivning och låna ut pengar till både nya och etablerade företag i Östergötland. Det östgötska Almi-bolaget har under många år varit mycket framgångsrika att generera växande företag som anställer fler, bl.a. genom att lyckas med ansökningar till EU:s strukturfonder, Europeiska regionala utvecklingsfonden och Europeiska socialfonden. Det är intressant att som styrelseledamot på lite närmare håll få följa det intressanta och viktiga arbetet!

Presidiemöte med Regionutvecklingsnämndens presidium
    Tisdagseftermiddagen innehöll presidiemöte med Regionutvecklingsnämndens presidium, där huvudärendet var att förbereda nämndens nästa sammanträde, onsdag 3 april. Vi hade också några beslutsärenden, där vi formellt i enlighet med rådande delegationsordning för nämnden, beslutade om ekonomiskt stöd till projektansökningar som behandlats av regionens Natur- och friluftsråd. Det handlade framförallt av utveckling av olika avsnitt av Östgötaleden i olika delar av Östergötland. Presidiet fick också en information från Anna Lindberg, chef för enheten för internationell samverkan och Sofia Prans, strateg inom samma enhet, om vad som är på gång när det gäller internationella kontakter när det gäller nämndens ansvarsområde.

Medverkan på möte med Fjärde Tankesmedjan
    I torsdags förmiddag var jag inbjuden som gästtalare på möte med Fjärde Tankesmedjan, som höll sitt möte i Krouthénsalen i Linköpings stadshus. Fjärde Tankesmedjan arbetar för att påverka beslutsfattare när det gäller framförallt utveckling av näringsliv och kommunikationer inom Östergötland. Jag hade ombetts att presentera mig själv och berätta vad Kristdemokraterna vill inom regionens olika ansvarsområden. Jag berättade bl.a. om vilka förslag vi lagt fram för att utveckla tågtrafiken på Stångådalsbanan, våra förslag för mer entreprenörskap i gymnasiekolan och vårt envetna arbete för en egen ambulanshelikopter till vår sjukvårdsregion, som nu ser ut att äntligen kunna bli verklighet! Det blev ett intressant besök hos Fjärde Tankesmedjan med flera bra frågor och givande dialog om aktuella frågor.

Regionutvecklingsnämnden träffade revisionen
    Varje vår bjuder revisionen in alla nämnder för en dialog om hur man under det gångna året uppfyllt mål, framgångsfaktorer, insatsområden o.s.v. i nämndens verksamhetsplan. I fredags var det regionutvecklingsnämndens tur, och vi från presidiet plus en person per parti som inte ingår i presidiet, begav oss till revisionskontoret på Storgatan i Linköping. Det blev en bra diskussion med de av regionens förtroendevalda revisorer som har haft särskilt ansvar att följa vår nämnd, och de sakkunniga revisorer som arbetar på revisionskontoret. Revisionen har en viktig roll i det demokratiska systemet, och träffarna mellan nämnd och revision är inte bara nödvändiga, utan brukar ofta bli kärnfulla och rätt så sympatiska tillställningar!

Då återstår för mig att önska er en trevlig söndagskväll och en bra ny vecka!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)