• Nyhetsbrev vecka 11

Hej!

Gråmulet och lätt regn utanför fönstret denna fredagseftermiddag, i kontrast till förra veckan när solen sken. Men allt fler vårtecken dyker ändå upp och ger lite hopp om ljusare tider! I den östgötska hälso- och sjukvården är det också alltjämt en hel del mörker som skymmer ljuset, men vi kan samtidigt se att en del åtgärder börjar ge vissa resultat. Så det finns även där hopp om ljusning framåt. Några nedslag i veckan som gått i regionpolitiken kommer här som vanligt i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte om omställning och IVO-granskning
    Veckan började som vanligt med måndagsmöte för Östgötasamverkan. Hela det omfattande arbete som pågår för att komma till rätta med den ekonomiska situationen i hälso- och sjukvården, kallat Omställning 2024, handlar förstås om åtgärder kopplat till det stora varselbeslut som fattades för ett par veckor sedan, men också hur vi ska kunna säkra hälso- och sjukvården för framtiden, och återigen få en god tillgänglighet till den östgötska vården. På veckans måndagsmöte fick vi ytterligare information och återkoppling kring pågående processer från berörda direktörer. Måndagsmötet fick också en föredragning av den granskning som IVO (Inspektionen för vård och omsorg) gjort angående regionens vårdplatsbrist, där det kan konstateras att det nu sakta blir bättre.

Sammanträde med politiska ledningsgruppen
    I tisdags förmiddag var det sammanträde med politiska ledningsgruppen (PLG). På dagordningen fanns b l.a. en presentation av den fortsatta processen med bl.a. fackliga förhandlingar efter det stora varselbeslutet. PLG fick också en föredragning om arbetet med att ta fram ett nytt regionalt trafikförsörjningsprogram (RTP) från bl.a. Östgötatrafikens VD Johan Kindén. Även den nyligen antagna färdplanen för Östergötlands livsmedelsstrategi och den kommande revideringen av regionens reglemente, behandlades under mötet.

Gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp
    På tisdagskvällen hölls mars månads gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp. Som vanligt inleddes kvällen med nämndvisa gruppmöten tillsammans med Moderaterna och Liberalerna. På Kristdemokraternas eget gruppmöte fanns flera aktuella frågor på dagordningen, bl.a. omställningsarbetet, budgetprocessen under våren och nytt trafikförsörjningsprogram. Bra diskussioner från engagerade gruppmedlemmar!

Debattartikel om att det är dags för alla att ta ansvar
    I veckan har vi från Östgötasamverkan haft en debattartikel i bla. Corren och Norrköpings Tidningar som replik på en debattartikel från Socialdemokraterna apropå den ekonomiska situationen och varselbeslut. Vi menar att partiet som styrt regionen åtta av de senaste nio åren också måste ta ansvar för läget i regionen. Du kan läsa debattartikeln här: (https://corren.se/debatt/artikel/regionstyret-gar-inte-langre-att-ducka-for-ansvaret/r1xpq26j)

Ledningsdag för kristdemokrater från hela landet
    I onsdags bjöd Kristdemokraterna in gruppledare, regionråd, kommunalråd och politiska sekreterare till ledningsdag i Landstingshuset i Stockholm. Temat för dagen var psykisk hälsa, och bland de medverkande fanns Emma Henriksson, tidigare gruppledare i riksdagen för Kristdemokraterna, nu statliga utredare för suicidanalysutredningen och socialminister Jakob Forssmed. Ledningsdagen gästades också av Kristdemokraternas toppkandidat i det stundande Europaparlamentsvalet; Alice Teodorescu Måwe och partiets valledare för samma val, Fredrik Noreback.

Gruppmöte med Kristdemokraternas SKR-grupp
    På onsdagskvällen var det gruppmöte för Kristdemokraternas partigrupp i Sveriges Kommuner och Regioner ( SKR). Kvällen inleddes med ett gemensamt gruppmöte med ”Borgerlig Allians i SKR”, som utöver Kristdemokraterna också innefattar Moderaterna och Liberalerna. Det gemensamma mötet gästades av infrastrukturminister Andreas Carlson, som berättade om aktuella frågor inom hans ansvarsområde, och också svarade på en lång rad frångår från deltagarna. Vid mötet medverkade också Christina Kiernan, SKR:s samordnare mot välfärdsbrottslighet, som gav en både intressant och skrämmande föredragning. Efter den gemensamma delen samlades den kristdemokratiska gruppen för eget möte för att lyfta några aktuella frågor i SKR:s olika beredningar och delegationer.

Östra Mellansveriges kunskapsdag för hållbar besöksnäring
    I går torsdag arrangerades årets upplaga av Östra Mellansveriges (ÖMS) kunskapsdag för hållbar besöksnäring. Det är de fem regionerna i ÖMS; Region Östergötland, Region Sörmland, Region Örebro län, Region Västmanland och Region Uppsala, som tillsammans arrangerar dagen. I år stod Region Östergötland värd, och konferensen hölls i Flygeln i Norrköping. Som ordförande i ansvarig nämnd i värdregionen, hade jag uppdraget att inledningstala vid konferensen. På grund av fordonsfel på bokat tåg från Stockholm, blev jag försenad och fick genomföra inledningstalet digitalt via Zoom. Med tanke på förmiddagens tema om hållbart resande och transportinfrastruktur, blev det en oplanerad men passande illustration! Men, inte så långt senare kunde jag också ansluta fysiskt till konferensen, och fick ta del av nationellt perspektiv från Tillväxtverket och intressanta lokala exempel från Region Kalmar län och Järvsö i Hälsingland. Under lunchpausen arrangerades också en lunchpromenad i industrilandskapet i Norrköping!

Prioriteringsmöte med Strukturfondspartnerskapet Östra Mellansverige
    Idag fredag genomfördes årets första prioriteringsmöte med Strukturfondspartnerskapet Östra Mellansverige. Vid detta möte handlade det om prioriteringar av medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF), som bereds av förvaltande myndighet Tillväxtverket. När det gäller den andra strukturfonden som partnerskapet prioriterar medel från, Europeiska socialfonden (ESF), var det denna gång enbart information, och prioriteringar väntar först vid vårens andra möte. Partnerskapets möten roterar runt inom de fem regionerna i ÖMS, och denna gång var det Region Östergötland som stod värd, och mötet var förlagt till Renströmmen i Norrköping. Värdregionen får möjlighet att presentera pågående arbete, vilket gjordes av verksamhetschef för näringslivsutveckling, Malin Thunborg. Vi fick också uppföljning av tidigare prioriterade projekt från Erik Gottborn, strateg på Region Östergötland, och Johan Rydberg från Cleantech Östergötland.

Nu stundar helgen, men för många kristdemokrater i Östergötland blir det aktiviteter även i morgon lördag. Det är både partidistriktsårsmöte och stort 60-årsjubileum för partidistriktet. Många deltagare från hela Östergötland är anmälda, så vi får hoppas att det blir ett konstruktivt årsmöte och ett minnesvärt firande. Oavsett om du är med och firar eller har andra helgplaner, önskar jag dig en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Regionråd – Ordförande i Regionutvecklingsnämnden
    Gruppledare för Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)