• Nyhetsbrev vecka 16-17

Hej!

Efter påsklov för nyhetsbrevet är det nu dags att författa ett dubbelnummer för att spegla två veckors aktiviteter i regionpolitiken. Opinionssiffrorna för Kristdemokraterna fortsätter att stiga, många nya medlemmar deltar i olika partiaktiviteter och solen har gett härligt vår- och försommarväder den senaste tiden. Och en hel del har hänt på regionfronten. Något av det kommer här nedan i några stycken. Trevlig läsning!

Möte med Riksteatern Östergötland
    I veckan före påsk, stilla veckan, var det också aningen lugnare i kalendern. Men några möten hanns med, bl.a. ett intressant besök hos Riksteatern Östergötland, som hyr in sig i några rum i det hus i Norrköping, där Östgötateaterns ledning huserar. Riksteatern arbetar över hela Sverige med att förse teatersalonger i små och stora städer med föreställningar av små och stora teaterensembler. I varje region finns en regional organisation, med en styrelse, och i de flesta kommuner i Östergötland finns en lokal förening. På regional nivå i Östergötland finns en teaterkonsulent anställd, Ulf Thörn, som också har en del uppdrag från Region Östergötland. Riksteatern har ett formellt verksamhetsuppdrag från Region Östergötland, som uppdateras årligen. Vid mötet deltog regionutvecklingsnämndens presidium, Maria Brusman, som är strateg för scenkonstfrågor på kulturenheten i Region Östergötland, samt från Riksteatern Östergötland, teaterkonsult Ulf Thörn samt Lena Lundman, ordförande och Jan-Olof Dahlström, vice ordförande.

Årstämma och styrelsemöte för Almi Östergötland
    På onsdagen innan påsk, hölls årsstämma och första styrelsemöte för den nya mandatperioden, för Almi Östergötland. Som jag har berättat i tidigare nyhetbrev, är Almi Östergötland, regionens viktigaste verktyg i tillväxtfrågor, och arbetar framförallt med rådgivning och utlåning av pengar till nya och befintliga små och medelstora företag i Östergötland. Almi har också drivit flera projekt, bl.a. kring särskilda tillväxtföretag, företagande bland kvinnor och bland personer med utländsk bakgrund. Företag som fått stöd av Almi går ofta mycket bra efter sina kontakter med Almi. Almi Östergötland ägs till 51 procent av moderbolaget Almi på nationell nivå, som helt och hållet ägs av staten via Näringsdepartementet, och till 49 procent av Region Östergötland. Det innebär att hälften av styrelseledamöterna i Almi Östergötland utses av Region Östergötland. I samband med stämman fick Elisabeth Edlund (S) och jag fortsatt förtroende för en ny mandatperiod, och Annette Ohlsson (M) och Magnus Liwing (L) valdes in som nya ledamöter.

Presidiemöte med Regionutvecklingsnämndens presidium
    I tisdags var det en förmiddag med presidiemöten för Regionutvecklingsnämnden (RUN) och Trafik- och samhällsplaneringsnämnden (TSN). Först hade TSN eget presidiemöte, sedan hade RUN och TSN gemensamt presidiemöte och slutligen avhöll RUN eget presidiemöte. På dagordningen för det gemensamma presidiemötet stod bl.a. juryarbete för utseende av årets landsbygdsstipendiat. Stipendiet delas ut i samband med Östgötadagarna första helgen i september, men redan nu, i god tid innan sommaruppehåll o.s.v., sker juryarbetet. Vilket förslag juryn, som alltså består av de båda presidierna, landade i avslöjar jag inte i förväg, utan håll ögon och öron öppna framöver! På RUN:s eget presidiemöte förberedde vi bl.a. nämndsammanträdet 8 maj och fick en föredragning av Emil Selse, strateg på enheten för tillväxt, om den nationella satsning på naturturism som Region Östergötland deltar i, bl.a. i samband med en stor internationell naturturismkonferens som arrangeras i Sverige i september.

Måndagsmöte präglat av skattefrågan
    Eftersom måndagen i förra veckan var Annandag Påsk, var måndagsmötet förlagt till onsdagen! Vi hade för avsikt att arbeta med Kristdemokraternas och Moderaterans gemensamma förslag till strategisk plan och treårsbudget 2020-2022. Och det gjorde vi också, på sätt och vis. På morgonen möttes vi nämligen av debattartikel i Corren från den styrande minoriteten i regionen (S-MP-C-L) med avsiktsförklaringen att höja regionens skatteuttag med 85 öre. Eftersom vi har en hel del kritik mot förslaget, behövde redan inbokade debattartiklar i torsdagstidningarna justeras och pressmeddelande författas. Pressmeddelandet i sin helhet kan du läsa här: (https://wp.kristdemokraterna.se/regionostergotland/hojd-skatt-loser-inte-vardens-problem/).
    Debattartikel i Corren kan du läsa här: (
    Nyhetsartikel i Corren: (
    Nyhetsinslag i P4 Östergötland: (

Sammanträde med Regionfullmäktige
    I torsdags var det dags för årets andra sammanträde med regionfullmäktige. Fyra av Kristdemokraternas ordinarie ledamöter hade av olika skäl förhinder att delta, varför fyra ersättare var med och tjänstgjorde. Det innebar att Kristdemokraternas lag under dagen var de ordinarie ledamöterna Per Larsson, Elvira Wibeck, Anders Eksmo och Nils-Ingvar Graan, förste ersättarna Denisé Cassel och Anna Broman Butler, andre ersättarna Gunilla Sjösten och Edite Järpehag samt tredje ersättare Bengt-Ove Karlsson. På plats var också avgående lekmannarevisor Jan-Bertil Widmark och nytillträdde lekmannarevisorn Jan Gyllenhammar. Huvudärendet för sammanträdet var regionens årsredovisning för 2018, som vållade många debattinlägg, mycket med tanke på det rekorddåliga ekonomiska resultatet. Fullmäktigesammanträdet fastställde också marknadsföringsstrategi för Region Östergötland och antog nytt reglemente och uppdaterade avgifter för regionens folkhögskola Lunnevad, bland många andra ärenden. Tack till alla kristdemokrater för era insatser i torsdags!

Utbildningsdag med styrelsen för Mälardalstrafik
    Som jag berättat om i tidigare nyhetsbrev ingår Region Östergötland i samarbetet Mälardalstrafik, som ansvarar för regional tågtrafik mellan Östergötlands, Södermanlands, Örebro, Västmanlands, Uppsala och Stockholms län. Sedan samarbetet började, och sedan Östergötland kom med 2012, har samarbetet fördjupats och utvecklats. Nu finns gemensam taxa (Movingo) och de första nya tågen ska snart levereras (Mälartåg). I maj är det årsstämma för Mälardalstrafik och då tillträder den nya styrelsen för de kommande fyra åren. Från Region Östergötland är Jan Owe-Larsson (M) som ordinarie ledamot och jag som ersättare från oppositionen kvar sedan förra mandatperioden. För de styrande partierna är Julie Tran (C) och Martin Tollén (S) nya som ledamot respektive ersättare. I fredags hölls en utbildningsdag för den tillträdande styrelsen i Stockholm, där verksamheten och framtidsfrågor gicks igenom grundligt.

Nu är det dags att ta tag i den nya veckan, som utöver en del sammanträden också innehåller Valborgsfirande. Jag önskar er alla en fin vecka!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)