• Nyhetsbrev vecka 19

Hej!

Det är måndag morgon och det är hög tid att summera den gångna veckan i regionpolitiken. Veckan som gick var också den första riktiga valrörelseveckan inför valet till Europaparlamentet 26 maj. För egen del har det blivit några pass i Kristdemokraternas valstuga på Trädgårdstorget i Linköping och ett par kvällar med utdelningskampanj i bostadsområden. Kristdemokraterna har fina siffror i opinionsmätningarna, och de ger verkligen inspiration att lägga i en högre växel de två återstående veckorna, för att se till att det också blir ett riktigt bra valresultat! Men, nu åter till veckan som gått i regionpolitiken i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med fokus på ny organisation för regionen
    Förra veckans måndagsmöte inleddes med en dryg timme tillsammans med vårddirektör Martin Magnusson, som berättade om det arbete som bl.a. han gör just nu utifrån ett av de uppdrag som fanns med i Kristdemokraternas och Moderaternas tilläggsyrkande i samband med beslut om finansplan i november 2018. Det handlar om att förändra regionens organisation för framförallt hälso- och sjukvården. Det finns flera intressanta idéer som säkerligen skulle kunna bidra till att göra den östgötska hälso- och sjukvården bättre, vad gäller så väl patientmötet, som tillgänglighet och ekonomi. Det återstår att se vad slutförslaget blir, och hur det tas emot politiskt av såväl styrande minoritet som opposition.

Möte med Göta Kanal AB om besökscentrum vid Bergs slussar
    I tisdags morse träffade vi från regionutvecklingsnämndens presidium och Malin Thunborg, chef för enheten för regional tillväxt, Göta Kanal AB, för att få mer information om det pågående arbetet med att uppföra ett besökscentrum för Göta Kanal vid Bergs slussar utanför Linköping. Det var Göta Kanals VD Rogert Altsäter och Lars Hågbrant, senior rådgivare till projektet, och tidigare bl.a. samhällsbyggnadsdirektör i Linköpings kommun. Projektet, som är en del av att stärka besöksnäringen i Östergötland, närmar sig byggstart, och vi fick en fördjupad bild av planering, projektering och finansiering. Nu hoppas vi att sista delsträckan till förverkligande ska gå bra!

Gruppmöte med intressanta studiebesöks på Universitetssjukhuset
    På tisdagskvällen var det dags för maj månads gruppmöte med Kristdemokraternas regiongrupp. Kvällen inleddes med att vi tillsammans med Moderaternas regiongrupp delade upp oss på tre intressanta studiebesök på Universitetssjukhuset i Linköping. En grupp besökte H.K.H. Kronprinsessan Victorias Barn- och ungdomssjukhus. En delegation begav sig till Brännskadeenheten, som har ett rikssjukvårdsuppdrag att bedriva avancerad brännskadevård. Och den tredje gruppen gjorde besök på kirurgiska kliniken, där både chefen Bärbel Ljung och vår egen gruppmedlem, tillika krirug Stefan Redéen, tog emot. Alla tre grupperna var nöjda med intressanta och givande besök! På det efterföljande gruppmötet för Kristdemokraternas regiongrupp, som hölls i ett konferensrum i anslutning till kirurgiska kliniken, blev det mycket fokus på regionens ekonomiska läge och arbetet med Strategisk plan och treårsbudget 2020-2022.

Sammanträde med Regionutvecklingsnämnden
    I onsdags sammanträdde regionutvecklingsnämnden, och på dagordningen stod bl.a. tre beslutsärenden kopplade till Naturbruksgymnasiet i Östergötland. Skolchef Ingela Appelsved hade därför mycket att göra på nämndsammanträdet, med bl.a. presentation av byggnation av besöksdel till ny ladugård och en ny plansilo! Nämnden fick också ett utbildningspass om EU:s sammanhållningspolitik och Region Östergötlands arbete med bl.a. ansökningar från EU:s strukturfonder. Viktiga och mycket aktuella frågor!

Sammanträde med beredningen för regional utvecklingsstrategi
    Onsdagen fortsatte med sammanträde med beredningen för regional utvecklingsstrategi. Beredningen, som har till uppgift att följa arbetet med att ta fram en ny regional utvecklingsstrategi för Östergötland, består av en företrädare för styrande minoritet och en från opposition i regionstyrelsen, regionutvecklingsnämnden, trafik- och samhällsplaneringsnämnden och hälso- och sjukvårdsnämnden, samt de partiers gruppledare som inte finns med bland ovanstående. På onsdagens sammanträde fick vi en uppdatering av läget i arbetet, och en lite mer fördjupad bild av hur man från tjänstepersonshåll tänkt upplägget för strategin.

Debattartikel i Dagens Samhälle med kristdemokratiska kollegor
    I den gångna veckans nummer av tidningen Dagens Samhälle hade jag tillsammans med mina regionrådskollegor Mia Frisk, Region Jönköpings län, Birgitta Sacrédeus, Region Dalarna och Björn-Owe Björk, Region Uppsala, en debattartikel om att det är dags att på allvar ge regionerna fullt ansvar för de regionala utvecklingsfrågorna. Trots att alla landsting nu blivit regioner och formellt har det regionala utvecklingsansvaret, ligger ansvar fortfarande kvar på Länsstyrelsen och andra statliga myndigheter. Vi vill se en statlig utredning med uppgift att genomföra en sådan förändring! Här kan du läsa artikeln: (https://www.dagenssamhalle.se/debatt/ge-regionerna-fullt-ansvar-regional-utveckling-27472?fbclid=IwAR0hUPng8dBnwbbp2VwxNyZbxWaEofRTzfrkQYNWbWCwMwgEdt3EJurBtgk).

Nu är det snart dags för veckans första möte, och sedan en vecka fylld av både regionpolitiska aktiviteter och många aktiviteter kopplade till det stundande valet till Europaparlamentet. Jag önskar er alla en riktigt bra vecka!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)