• Nyhetsbrev vecka 2

Hej!
    Idag är det riktigt vinterväder ute, med snö, flera minusgrader och lite solsken. Något att glädjas över, och ta vara på möjligheten för lite vinteraktiviteter (om än ’bara’ vinterpromenader för en del av oss…). Att det regionpolitiska arbetet intensifierats igen efter helgerna, har också sina poänger, men det hade förstås varit trevligare att inte bara möta kollegorna digitalt, utan på plats i regionhuset. Men, läget för pandemin är inte bättre, utan smittspridning, antal patienter på sjukhus och antal dödsfall, ligger dessvärre på en fortsatt hög nivå. Positivt är förstås att vaccineringen kunde börja redan 27 december, med allra första svenska vaccinationen här i Östergötland. Men, det förändrar inte det allvarliga läget och framförallt inte att vi alla måste fortsätta att hålla i, hålla ut och följa råd, rekommendationer och restriktioner! En liten resumé över några av de digitala möten och aktiviteter som skett i veckan kommer här i årets första nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Årets första måndagsmöte
    Årets första hela arbetsvecka började som de flesta andra arbetsveckor, med måndagsmöte för oss från Kristdemokraterna och Moderaterna som normalt arbetar på plats i regionhuset. Denna måndag fortsatte vi dock, som vi gjort sedan 1 november, att genomföra vårt måndagsmöte via Zoom. Den enskilda fråga som vi ägnade mest tid, var kanske inte oväntat, den under helgerna påbörjade vaccineringen mot Covid-19. Vi diskuterade också förslag som finns från tjänstepersonshåll att justera behovsstyrningsprocessen inom Hälso- och sjukvårdsnämnden, men gick också igenom ärenden till kommande nämndsammanträden liksom lite mer långsiktig planering för våren, bl.a. vilka externa (men än så länge digitala) möten vi skulle vilja genomföra under våren.

Presidiemöte med regionutvecklingsnämndens presidium
    Tidig tisdag morgon träffades regionutvecklingsnämndens presidium via Zoom. Huvuddelen av mötet ägnades åt att planera för januari månads nämndsammanträde i nästa vecka. Vi tog också upp frågor inför kommande gemensamt presidiemöte med presidiet i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, där bl.a. former och regler det tidigare kulturkortet för skolklasser på Östgötatrafiken, som numera kallas ’klassbiljett’, var en fråga vi vill dryfta. Vi hann också stämma av frågor inför kommande möten med det strategiska samrådet mellan regionen och kommunerna i Östergötland.

Informationsmöte om den nya Covid-19-lagen
    På tisdagsförmiddagen bjöd landshövding Carl-Fredrik Graf och Länsstyrelsen in den konstellation som under pandemin regelbundet träffats för att stämma av läget för näringslivet i Östergötland, för att ge en kort information om Länsstyrelsens tillämpning av den nya Covid-19-lagen. Konstellationen består av företrädare för de olika regionala näringslivsorganisationer som finns i Östergötland (Östsvenska handelskammaren, Företagarna, Svenskt Näringsliv, Fastighetsägarna, Lantbrukarnas Riksförbund och Almi), representanter från Länsstyrelsen samt från Region Östergötland; enhetschef för tillväxt och Eva Andersson och jag från regionutvecklingsnämndens presidium. Utöver landshövdingen, föredrogs informationen av Kristoffer Hellberg, normalt enhetschef för enheten för jordbruksstöd, men nu utsedd till enhetschef för den nya enheten, enheten för tillsyn av Covid-19-lagen. Han berättade kort om lagens utformning, hur Länsstyrelsen kommer att arbeta med tillämpningen av lagen och vilket samarbete som nu sker mellan olika länsstyrelser i landet.

Möte med grupp för ny regional utvecklingspolitik för Kristdemokraterna
    På tisdagskvällen träffades den grupp inom Kristdemokraterna som har uppdraget att ta fram ett dokument som samlar ihop politik inom det regionala utvecklingsområdet, som kristdemokratiska regionpolitiker runt om i landet kan ha som underlag och inspiration för politiska ageranden under resten av mandatperioden, men också som inspel till kommande valprogram inför regionvalet 2022. Gruppen består av Veronica Kerr (sammankallande), vice ordförande i kulturutskottet i Region Västerbotten och gruppledare i Umeå kommun, Anders Andersson, oppositionsråd i Region Kalmar län, Conny Brännberg, regionråd i Västra Götalandsregionen, Birgitta Sacrédeus, regionråd i Region Dalarna, Magnus Jacobsson, riksdagsledamot och andre vice ordförande i riksdagens trafikutskott samt undertecknad som oppositionsråd i Region Östergötland. Gruppen, som arbetat sedan början av juli 2020, börjar nu närma sig ett slutligt dokument, och det pågår nu en del mindre kompletteringar och justeringar innan vi lämnar ifrån oss dokumentet till Kristdemokraternas kommun- och regionpolitiska råd.

Avstämningsmöte med Kristdemokraternas regionråd i landet
    Igår torsdag kallades Kristdemokraternas regionråd/gruppledare i landets alla regioner in till avstämningsmöte angående den pågående vaccineringen mot Covid-19. Under hela pandemin har liknande möten regelbundet hållits, och senast, när huvudärendet också var vaccinering, var julveckan, måndag 21 december. Vid gårdagens möte inledde och avslutade partiledare Ebba Busch och mötet leddes i övrigt av Acko Ankarberg Johansson, ordförande i riksdagens socialutskott och sjukvårdspolitisk talesperson. Vidare medverkade Daniel Liljeberg, chefekonom för Kristdemokraterna, med en del faktaunderlag. Samtliga regionföreträdare redogjorde på 2-3 minuter för läget i respektive region, och helhetsintrycket är att de flesta regioner verkar ha läget under kontroll, och den främsta osäkerheten är osäkerhet kring leverans av vaccin.

Dialog med Teatercentrum Östra
    Torsdagen fortsatte med dialogmöte mellan regionutvecklingsnämndens presidium och Teatercentrum Östra. Teatercentrum är en bransch- och arbetsgivarorganisation för fri professionell scenkonst, där bl.a. fria teatrar i Östergötland är medlemmar. Teatercentrum Östra, som bl.a. omfattar Östergötland, har verksamhetsuppdrag från regionen när det gäller stöd- och samordningsfunktion för fri teaterverksamhet i regionen. Anders Lorentzon, regional verksamhetsledare, deltog från Teatercentrum Östra, och utöver Eva Andersson och jag från nämndpresidiet, deltog också kulturchef Rikard Åslund och ansvarig strateg på kulturenheten Maria Brusman från regionen. Vi fick bl.a. en redogörelse för hur pandemins restriktioner hanterats, med bl.a. olika digitala insatser, och diskuterade utvecklingspotential när det gäller samarbete med Östgötateatern och Ung Scen Öst.

Invigning av Vårdcentrum i Finspång
    Igår torsdag hölls digital invigning av nya Vårdcentrum i Finspång. När vi från Kristdemokraterna var med och styrde Landstinget i Östergötland (som regionen hette då) tillsammans med övriga Alliansen och Vrinnevilistan 2006–2014, beslutades bygget av vårdcentrumet. Den gamla lasarettsbyggnaden i Finspång var fastighetsmässigt uttjänt, och det fanns också möjlighet att få mer ändamålsenliga och yteffektiva lokaler. Under förra mandatperioden togs ett första spadtag för bygget, då vi var många på plats i Finspång. Igår blev det en digital invigning, med enbart några få invigare på plats i Finspång. För den som inte hade möjlighet att vara med direkt i går, finns invigningen att se på regionens hemsida (https://regionostergotland.se/Om-regionen/Pressrum/Nyheter/folj-med-pa-digital-invigning-av-vardcentrum-finspang/).

Strategiskt samråd med kommunerna i Östergötland
    Idag fredag hölls årets första strategiska samråd mellan regionen och kommunerna i Östergötland. Från kommunerna deltar kommunstyrelseordförande och oppositionsledare, och från regionen ordförande och andre vice ordförande i regionstyrelsen, regionutvecklingsnämnden samt trafik- och samhällsplaneringsnämnden. På dagordningen stod bl.a. information om aktuellt läge när det gäller Covid-19, med information från regional särskild sjukvårdsledning genom Rickard Lundin om bl.a. provtagning, vaccination och prognos för vårdplatsbehov framåt, om läget inom kollektivtrafiken från Östgötatrafikens VD Sofia Malander och pandemins påverkan på bl.a. arbetslöshet, varsel och konkurser från regionutvecklingsdirektör Richard Widén. Samrådet, som har funktionen som styrgrupp för framtagande av ny regional utvecklingsstrategi för Östergötland, ställde sig också bakom förslaget till remissversion, som ska beslutas av regionstyrelsen i början av februari.

Helgen står nu för dörren, och det ser ut som att väderläget kan medge en del vinteraktiviteter. Men, var försiktiga så att ni inte behöver belasta sjukvården i onödan! Oavsett vad som står på programmet, hoppas jag att ni alla får en riktigt fin helg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)