• Nyhetsbrev vecka 2

Hej!

Årets första hela arbetsvecka går mot sitt slut. Hoppas att ni, liksom jag, har fått tillfälle till lite avkoppling och återhämtning under jul- och nyårshelgerna. Som ingen har missat har smittspridningen av den nya omikronvarianten av Coronaviruset skjutit i höjden de senaste veckorna. Sverige ligger lite efter de flesta andra länder i Europa i denna våg av pandemin, och i Sverige har Östergötland legat lite efter flera andra regioner. Mitt i diagrammens höga staplar över personer som testats positivt, gäller det att komma ihåg att de allra flesta som är vaccinerade får mycket lindriga symptom och att kurvorna över antal patienter på sjukhus och dödsfall inte alls har skjutit i höjden på samma sätt. Därför är förstås fortsatt den allra viktigaste uppmaningen till oss alla att vaccinera oss med första, andra och tredje dosen! Den första arbetsveckan 2022 har inte varit överdrivet mötestät, men en hel del har ändå hunnits med, och lite av det berättar jag mer om i årets första nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Årets första måndagsmöte med besök av regiondirektören
    Efter att det varit möjligt med fysiska måndagsmöten för ledningarna för Kristdemokraterna och Moderaterna i regionen under senare delen av hösten, var vi vid årets första måndagsmöte i måndags tillbaka till den digitala mötesformen. Vi får verkligen hoppas att det blir en kortare sejour denna gång. Mötet kom förstås att innehålla en del planering inför den kommande våren och de närmast kommande nämndsammanträdena. Men, vi gästades också av regiondirektör Krister Björkegren, som framför allt uppdaterade oss om läget när det gäller Covid-19. Det är fortsatt ett mycket tufft läge för vården, med hög korttidsfrånvaro i personalen och därmed minskad personalstyrka för att hantera RS-virus, en ovanligt stark säsongsinfluensa, vinterkräksjuka och VRE-utbrott utöver patienter som vårdas för Covid-19. Vaccinationsorganisationen fortsätter att arbeta på bra, men östgötarna skulle behöva bli bättre på att ta lediga vaccinationstider i anspråk, den senaste tiden har det återigen funnits fler lediga vaccintider än personer som bokar vaccination.

Sammanträde med Politiska ledningsgruppen
    På tisdagsförmiddagen sammanträde regionens politiska ledningsgrupp, som består av presidierna i regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden, regionutvecklingsnämnden, trafik- och samhällsplaneringsnämnden och regionfullmäktige samt de partiers gruppledare som inte finns med i något av presidierna. På dagordningen för mötet stod förstås aktuellt läge när det gäller Covid-19 och de till pandemin nära kopplade frågorna om framskjuten vård och tillgänglighet, som båda gicks igenom av vårddirektör Jessica Frisk. PLG fick också föredragning av pågående arbete med att stärka säkerhetsnivån i regionhuset och förberedelser av säkerhetsfrågor inför årets valrörelse från HR-direktör Zilla Jonsson i sin egenskap som husansvarig för regionhuset samt verksamhetsutvecklarna Petter Säberg och Helen Carling. Frågan om politisk organisation för nästa mandatperiod återkom också vid detta sammanträde, med föredragningar från ekonomidirektör Josefin Bjäresten, controller Ellen Nilsson och regionutvecklingsdirektör Richard Widén.

Gruppledaröverläggningar om regionfullmäktige
    Tisdagseftermiddagen inleddes med gruppledaröverläggningar med gruppledarna för alla åtta partier i regionfullmäktige. Eftersom ämnet för överläggningarna var arbetet i regionfullmäktige, var också presidiet i regionfullmäktige inbjudna. Bland de frågor som vi överlade om fanns bl.a. arbetsformerna i fullmäktige kring t.ex. upplägg av debatter och eventuell uppdatering av tidigare frivillig överenskommelse om tidsbegränsning av inlägg. Även vikten av att värna det generellt goda samtalsklimatet i regionfullmäktige diskuterades, liksom säkerhetsfrågor i samband med fullmäktigemöten.

Presidiemöte med regionutvecklingsnämndens presidium
    Tisdagen fortsatte med årets första presidiemöte med regionutvecklingsnämndens presidium. Huvudärendet för mötet var beredning av nästa veckas nämndsammanträde, där en hel del ärenden står på dagordningen, t.ex. flera uppdrag till verksamheter inom kulturområdet. Presidiet fick också en mer fördjupad information om processen efter den innan jul framlagda utredningen om samgående mellan Östgötamusiken och Scenkonst Öst. Målsättningen är att beslut ska kunna tas vid regionfullmäktiges sammanträde i februari. Liksom föregående år ska nämnden också i vår ta beslut om engångsmedel för att lindra effekterna av Covid-19 inom nämndens olika områden. En genomgång av aktuellt tjänstemannaförslag kring fördelning av medlen fick också presidiet vid tisdagens sammanträde.

Arbete med regionalt valprogram
    Eftersom senare delen av veckan inte innehållit så många fasta sammanträden, har det varit ett ypperligt tillfälle att arbeta med det regionala valprogrammet, som ska beslutas senare i vår. Under förra våren genomförde vi från regiongruppen en digital turné till Kristdemokraternas partiavdelningar i Östergötland, för att fånga in idéer och förslag till programmet. Regiongruppen har också i olika omgångar diskuterat och kommit med inspel. Nu pågår slutjustering av den remissversion som snart skickas ut till de östgötska partiavdelningarna. Ytterligare ett steg på vägen mot ett färdigt valprogram!

Möte om palliativ vård i Östergötland
    Som jag berättade i flera nyhetsbrev i höstas, arbetade vi från Kristdemokraterna och Moderaterna i regionen en del under hösten med frågan om den palliativa vården i Östergötland. Vi hade digitala möten såväl med LAH i Norrköping som med företrädare för LAH i Linköping. Stefan Redéen (KD) och Per-Arne Fall (M) lämnade vid regionfullmäktige i november in en motion om att stärka den palliativa vården och utreda förutsättningarna för hospice i Östergötland. Idag fredag var det inbokat ett möte mellan företrädare för den grupp av läkare och sjuksköterskor med erfarenhet från LAH-arbete som aktivt arbetar för ett hospice, och äldrenämndens ordförande i Linköpings kommun, Liselotte Fager (KD). Med tanke på att jag och Stefan Redéen tillsammans med moderata kollegor träffade gruppen i höstas, och de mötena bl.a. är bakgrunden till den inlämnad emotionen, föreslog Liselotte att jag kunde vara med när hon idag träffade gruppen. Eftersom detta är en fråga som i högsta grad rör såväl region som kommun, kändes det meningsfullt att båda perspektiven var representerade vid mötet. Givande att återigen digitalt träffa läkarna Waldemar Bau, Gunnar Carlgren och Lisa Kastbom och bli uppdaterad på deras pågående arbete!

Då är det snart dags att avrunda årets första hela arbetsvecka och gå in i helgledighet. Det ser ändå ut att kunna bli en del inslag av sol i helgen, och kanske inte så mycket halka på promenadvägarna, så det bör kunna finnas utrymme för en del promenader i solskenet. Oavsett vad du företar dig i helgen, hoppas jag att det blir en riktigt fin helg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)