• Nyhetsbrev vecka 21

Hej!

Det är onsdag och redan dags att skicka ut veckans nyhetsbrev, då en långhelg står för dörren. Trots att veckan bara innehållit tre arbetsdagar, har mycket hunnits med, och något av det som hänt och skett kommer här i kortform i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Kristdemokraterna kampanjade på Motala Expo
    I lördags fanns Kristdemokraterna i Motala på den stora mässan Motala Expo i Vätternrundan Arena. Jag var inbjuden att finnas med från regional nivå. Roligt att möta väljare med kristdemokratisk politik i den egna montern, men också trevligt att få tillfälle att gå runt på mässan och prata med olika företag och organisationer verksamma lokalt och regionalt.

Måndagsmöte med budgetarbete och regiondirektörsbesök
    Det är nu inte långt kvar till att det gemensamma förslaget till Treårsbudget 2023-2025 från Kristdemokraterna och Moderaterna ska vara klart. Vid veckans måndagsmöte gjorde vi ännu en ordentlig genomgång av aktuell version av förslaget. Finns mycket bra politik, som förhoppningsvis också blir regionens politik efter valet… På måndagsmötet gästades vi också som vanligt av regiondirektör Krister Björkegren, som informerade om olika aktuella frågor, bl.a. att det i maj månad inte har blivit någon ökning av antal smittade med Covid-19 som tidigare prognostiserats. Däremot ser det fortsatt mycket kritiskt ut att klara personalbemanningen i vården under sommaren.

Studiebesök på Vadstena vårdcentral
    I måndags fick vi besök här i Östergötland från Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch och socialutskottets ordförande Acko Ankarberg Johansson. På programmet stod bl.a. två studiebesök i Region Östergötlands verksamheter i Vadstena. Först ut var ett studiebesök på vårdcentralen, där Ebba, Acko och jag fick höra om hur vårdcentralen arbetat framgångsrikt med vaccineringen mot Covid-19 och nått bäst resultat i landet!

Studiebesök på Rättspsykiatriska regionkliniken i Vadstena
    Nästa studiebesök under måndagseftermiddagen var på Rättspsykiatriska regionkliniken, där Acko Ankarberg Johansson och jag fick en gedigen genomgång av verksamheten i den nybyggda kliniken. Såväl verksamhetschef Christina Blom, som flera av hennes medarbetare; chefsöverläkare Erik Nilzén, FoU-samordnare Sara Levin, vårdutvecklare Jenny Åslund och kurator Sara Karlsson, berättade inspirerande om verksamheten, framgångar och utmaningar.

Sverigesnack med Ebba och Acko i Vadstena
    På måndagskvällen, efter eftermiddagens studiebesök, bjöd Kristdemokraterna in till ”Sverigesnack” på restaurangen Borgmästaren i Vadstena, med medverkan av Ebba Busch och Acko Ankarberg Johansson. Lokalen blev välfylld av intresserade som fick lyssna på några av Kristdemokraternas prioriterade frågor inför det stundande valet.

Sammanträde med Politiska ledningsgruppen
    Igår tisdag sammanträdde regionens politiska ledningsgrupp. Första delen av mötet ägnades åt en omfattande genomgång av olika frågor kopplade till hälso- och sjukvårdens beredskap, dels nuläget kring regionens agerande med anledning av kriget i Ukraina, dels genomgång av två aktuella statliga utredningar; Struktur för ökad motståndskraft och Hälso- och sjukvårdens beredskap. Rickard Lundin, chef för Katastrofmedicinskt centrum och Eva Bengtsson, beredskapsöverläkare, gick igenom ärendet, liksom frågan om en revidering av regionens egen kris- och katastrofberedskapsplan. PLG fortsatte också diskussionen om politisk organisation för nästa mandatperiod, utifrån de gruppledaröverläggningar som ägt rum den senaste tiden. Även plan för genomförande av den i oktober beslutade regionala utvecklingsstrategin och aktuellt ekonomiskt läge, informerades om.

Förmöte inför kommande vårddebatt
    Idag onsdag inleddes dagen med ett tidigt morgonmöte med Läkemedelsindustriföreningen (Lif) för avstämning inför den regionala debatt om ”Vårdens viktiga vägval” som de arrangerar i nästa vecka, där Kaisa Karro (S), Kerstin Sjöberg (C), Marie Morell (M) och jag ska delta från regionpolitiken. Debatten som kommer att visas digitalt i Lifs kanaler, sänds från Konsert & Kongress i Linköping, och på förmötet gick vi igenom såväl praktiska frågor som det tänkta innehållet.

Strategimöte om regional kultur
    Onsdagen fortsatte med ett strategimöte mellan regionutvecklingsnämndens presidium och kulturchef Rikard Åslund, kring en rad frågor inom det kulturpolitiska området som väntar det närmaste året, både på kort och lång sikt. Bland annat lyftes planeringen för den kommande processen att ta fram ny kulturplan för Region Östergötland, som slutligt ska beslutas i regionfullmäktige hösten 2023, liksom det pågående samgåendet mellan Östgötamusiken och Scenkonst Öst. En del av mötet deltog också Mattias Ahlén, filmutvecklare, för att dryfta aktuella frågor inom filmområdet.

Presidiemöte med regionutvecklingsnämndens presidium
    Idag har det också hunnits med ett presidiemöte med regionutvecklingsnämndens presidium. Bland annat diskuterades upplägg för kommande nämndsammanträden och hur årsplanen för nämnden för nästa år ska tas fram (med tanke på att det kan hända saker i valet…). Hur vi organisatoriskt kan stärka samverkan mellan regionens skolor; Naturbruksgymnasiet och Lunnevads folkhögskola, diskuterades också.

I en minst sagt arbetsintensiv tid, kan det vara passande med en långhelg, som ger lite mer möjlighet till avkoppling. Hoppas att ni alla får en riktigt trevlig Kristi Himmelsfärdshelg!