• Nyhetsbrev vecka 37

Hej!

Fredagseftermiddagen närmar sig kväll när jag skriver dessa rader. Efter en vecka som började med solsken och värme och mer och mer övergått till regn och kyla, är det dags att summera en händelserik vecka i regionpolitiken. Några nedslag i allt det som skett, kommer här i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Heldagsplanering för Kristdemokraterna och Moderaterna med ett besök i ovala rummet…
    Veckan började som vanligt med måndagsmöte för ledningarna för Kristdemokraterna och Moderaterna i Region Östergötland. Genomförandet av mötet var dock inte som vanligt, då vi begav oss till Himmelsby gårdshotell utanför Mantorp, för ett heldagsmöte. Utöver vår sedvanliga dagordning för ett måndagsmöte, innehöll också mötet planering på lite längre sikt, bl.a. inför det stundande valåret… Först ut hade vi dock besök av regiondirektör Krister Björkegren och HR-direktör Zilla Jonsson, som bl.a. gick igenom den strategi för återhämtning efter pandemin för regionens personal, som tagits fram efter yrkande från Kristdemokraterna och Moderaterna. Under eftermiddagen gästades vi också digitalt av våra kollegor från Kristdemokraterna och Moderaterna i Region Kalmar län, för utbyte av erfarenheter mellan våra båda regioner. En höjdpunkt under dagen var också ett besök i den imponerande kopia av ovala rummet i Vita huset i Washington som byggts upp som en del av Himmelsby – ett litet substitut för uteblivna utlandsresor…

Debattartikel ett år innan valet
    I måndags hade vi från Kristdemokraterna och Moderaterna i regionen en debattartikel i Motala-Vadstena Tidning med anledning av att det i dagarna är ett år kvar till valet 2022. I debattartikeln tar vi bl.a. upp de problem med bristande tillgänglighet och utarbetade medarbetare som var ett påtagligt problem redan innan pandemin. Du kan läsa hela debattartikeln här: (https://mvt.se/asikter/artikel/svikna-sjukvardsloften/l6v3o6wj).

Sammanträde med politiska ledningsgruppen
    På tisdagsförmiddagen hölls september månads sammanträde med politiska ledningsgruppen i Region Östergötland. På dagordningen stod bl.a. information om aktuellt läge när det gäller Covid-19. Efter en viss ökning av antalet som testas positivt och som behöver sjukhusvård de senaste veckorna, har det de senaste dagarna skett en utplaning och viss minskning. Förhoppningsvis fortsätter den trenden. Vidare har det nu påbörjats vaccination av tredje dos för riskgrupper, och utöver den drop-in-vaccination som nu sker på universitetet, sker på onsdag i nästa vecka en stor satsning på drop-in-vaccination på alla vaccinationscentraler och vårdcentraler i Östergötland. PLG fick också en kort information om regionens ekonomiska läge, där delårsrapporten för de första åtta månaderna är på gång att färdigställas. PLG enades också, efter beskedet från regeringen och folkhälsomyndigheten, om släppta restriktioner 29 september, att från oktober månad genomföra nämnd- och styrelsemöten fysiskt, men att regionfullmäktige väntar till november med fysiskt möte.

Möte med Simon Helmér, vd för Östsvenska handelskammaren
    I tisdags eftermiddag träffade jag Simon Helmér, relativt nytillträdd vd för Östsvenska handelskammaren. Han har under sin första tid på jobbet försökt träffa olika personer i Östergötland som arbetar med tillväxt- och näringslivsfrågor, och i tisdags hade alltså turen kommit till mig, som andre vice ordförande i regionutvecklingsnämnden. Det blev ett givande samtal om aktuella frågor och kommande utmaningar och möjligheter för Östergötland.

Kommun- och regionledningsdag för Kristdemokraterna
    På onsdagsförmiddagen bjöds kristdemokratiska kommun- och regionpolitiker in till kommun- och regionledningsdag via Zoom. På dagordningen stod bl.a. aktuell information från Bengt Germundsson, gruppledare i Sveriges kommuner och regioner och ordförande för kommun- och regionpolitiska rådet, anförande och frågestund med partisekreterare Peter Kullgren, information om kampanj och kommunikation från informationschef Fredrik Noreback och ett panelsamtal med alla kristdemokratiska kommunstyrelseordförande i landet under ledning av Stina Sinclair, politisk sekreterare i Region Jönköpings län.

Möte med arbetsgrupp för ny sjukvårdspolitisk proposition
    I onsdags eftermiddag var det dags igen för sammanträde med den arbetsgrupp inom Kristdemokraterna nationellt, som under Acko Ankarberg Johanssons ledning, har till uppgift att arbeta fram en sjukvårdspolitisk proposition till Kristdemokraternas riksting i november. Inför onsdagens möte hade en första version varit på remiss hos bl.a. partiets kommun- och regionpolitiska råd, och arbetsgruppen diskuterade utifrån det några ändringar och tillägg, innan dokumentet går vidare för behandling av partistyrelsen.

Start i Östergötland för Kristdemokraternas landsbygdsturné genom landet
    På torsdagsförmiddagen startade den landsbygdsturné som Kristdemokraternas partisekreterare Peter Kullgren genomför i syfte att fånga upp synpunkter, idéer och förslag för att vässa Kristdemokraternas redan genomarbetade landsbygdspolitik. Det första turnéstoppet i Östergötland tog sin plats på Vreta Kluster och Vreta utbildningscentrum utanför Linköping, där det blev givande samtal med LRF Östergötland och skolledningen för det regiondrivna Naturbruksgymnasiet, samt rundvandring i skolans nya moderna ladugård. Med vid mötet var också den nyblivne kristdemokraten, tidigare centerpartistiska riksdagsledamoten Staffan Danielsson samt Peter Borring, lantbrukare och tidigare regionordförande för LRF, som båda ska medverka i arbetet med att uppdatera landsbygdspolitiken. Från Kristdemokraterna i Östergötland deltog riksdagsledamot Magnus Oscarsson, kommunalråd i Linköping Denisé Cassel och jag som oppositionsråd i regionen.

Styrelsesammanträde med Almi Östergötland med företagsbesök
    I torsdags var det också styrelsesammanträde med Almi Östergötland, och efter uppehåll förra året på grund av pandemin, genomfördes den årliga utfärden i länet med företagsbesök. Årets besök genomfördes i Mjölby kommun, och när jag efter det landsbygdspolitiska mötet på förmiddagen, anslöt till Almi-styrelsen efter lunch, genomfördes ett mycket intressant besök hos företaget Artex, som bl.a. är ledande aktör när det gäller att renovera inredningar till tåg. När vi vandrade runt på företaget fick vi bl.a. se pågående arbeten med att renovera stolar till såväl Stockholms tunnelbanevagnar som till Öresundstågen. Genom att anlita Artex istället för att köpa helt nya stolar, sparas såväl pengar som miljö! Efter studiebesöket hölls ordinarie styrelsemöte, där vi bl.a. följde upp genomförandet av affärsplanen för 2021.

Strax ska jag bege mig iväg till Crusselhallen i Linköping för den första konserten med Östgöta Blåsarsymfoniker på mer en ett och ett halvt år! I övrigt hoppas jag att det ska bli lite mindre regn i helgen, för att göra eventuella utfärder i den östgötska naturen mer njutbara. I vilket fall som helst önskar jag er alla en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)