• Nyhetsbrev vecka 37

Hej!

Det har blivit helg igen och dags att summera veckan i regionpolitiken i Östergötland ur ett kristdemokratiskt perspektiv. I den nationella politiken stormar det vidare på ett sätt som vi tyvärr blivit alltför vana vid, med allt märkligare turer kring regeringens hantering av Transportstyrelsen. Även om det självklart finns utmaningar, oro, problem och till och med kriser även regionalt, är det ändå en bit ifrån de drastiska girar utvecklingen tar nationellt. Några rader om detta, något mindre dramatiska, kommer här i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med planering inför fullmäktige
    För första måndagen på flera veckor hade vi detta måndagsmöte inte några inbjudna gäster eller något studiebesök inplanerat. Det blev därför ett ”vanligt” måndagsmöte, där vi istället hade tid för lite mer planering kring kommande ageranden i samband med regionfullmäktiges sammanträde i början av oktober. Vilka interpellationer ska ställas? Vilka motioner behöver lämnas in? Vad vi kom fram till, får jag återkomma till i kommande nyhetsbrev…

Avtackning av Sebastian Hellqvist (M)
    På måndagseftermiddagen samlades vi från både opposition och majoritet i regionhuset för att med presenter och tårta tacka Moderaternas ena politiska sekreterare, Sebastian Hellqvist, som slutar sin tjänst för att istället bli ombudsman i Halland. Eftersom Kristdemokraterna och Moderaterna har ett nära samarbete i regionpolitiken, har vi förstås haft en hel del samarbete med Sebastian, som bl.a. har haft ansvar att bevaka Regionutvecklingsnämnden. Tack Sebastian för gott samarbete och gemenskap under din tid i regionhuset!

Besök i Vallastaden
    Som jag hoppas inte har undgått någon pågår i Linköping just nu Sveriges största bo- och samhällsexpo Vallastaden. Innovationer, spännande tekniska lösningar, nytänkande inom miljö- och energiområdet, arkitektur och design av vitt skilda slag… Ja, det finns en hel del att titta på! I tisdags tog jag chansen att upptäcka vad Vallastaden har att erbjuda. Fram till 24 september pågår expot, så har du ännu inte varit där, ta chansen! Läs mer här: (https://www.vallastaden2017.se/)

Ledarartikel om Stångådalsbanan
    I onsdagens utgåva av Corren skrev politiske redaktören Christian Dahlgren en ledarartikel om Stångådalsbanans viktiga betydelse för tillväxten i vår region. Bland annat tog han i artikeln upp Kristdemokraternas engagemang i frågan, och uppmanade fler partier att ta frågan på allvar! Läs hela ledartikeln här: (http://www.corren.se/asikter/ledare/christian-dahlgren-en-pulsader-i-sydost-om4809619.aspx).

Sammanträde med politiska ledningsgruppen
    På onsdagsförmiddagen samlades regionens politiska ledningsgrupp (PLG), där regionens ledande politiska företrädare från majoritet och opposition samlas för att information och diskussion kring aktuella strategiska frågor i regionen. På dagordningen för onsdagens möte fanns bl.a. ett par informationspunkter kring regionens ansvar för kompetensförsörjningsfrågor på det östgötska arbetsmarknaden. Regionutvecklingsdirektör Andreas Capilla höll i de punkterna. Vidare gav ekonomidirektör Åsa Hedin Karlsson en uppdatering kring projektet ”Hållbar verksamhet”, som framförallt handlar om samarbete i regionen kring vårdplatser, bemanning, operationskapacitet o.s.v. De alltmer aktuella säkerhetspolitiska frågorna lyftes också genom en information om hur Region Östergötland arbetar med civilt försvar.

Regionutvecklingsnämndens presidium på Lunnevads folkhögskola
    Efter lunch på onsdagen begav sig Anita Jernberger och jag från Regionutvecklingsnämndens (RUN) presidium tillsammans med regionutvecklingsdirektör Andreas Capilla till Lunnevads folkhögskola. Eftersom RUN är folkhögskolestyrelse för Lunnevad, har presidiet regelbundna träffar med skolans rektor Annika Bodelius och administrativ chef Jan Druidh. Vid onsdagens möte diskuterade vi bl.a. delårsrapport för skolan för årets första åtta månader, hur sommaren sett ut på Lunnevad, aktuella fastighetsfrågor och hur planeringen ser ut för nästa år, då skolan firar 150-årsjubileum.

Styrelsemöte med ALMI Östergötland
    I går fredag var det åter dags för styrelsemöte med ALMI Företagspartner Östergötland AB. En gång om året genomför styrelsen i samband med ett styrelsemöte en heldags besöksturné till tre-fyra kunder hos ALMI, som tagit del av någon eller flera insatser inom lån, rådgivning, tillväxtprojekt o.s.v. Vid gårdagens rundresa började vi på företaget Korroterm AB i Linghem utanför Linköping, som är framgångsrika och snudd på unika när det gäller ytbehandling och korrosionsskydd för allehanda små och stora produkter, från små skruvar till stora lyktstolpar. Nästa besök skedde hos Sura Magnets i Söderköping som tillhör de främsta producenterna av magneter i Europa! Dagen avslutades på Vänneberga gård utanför Söderköping, där vi både fick höra om restaurang, gårdsbutik, bed and breakfast, äppelodlingar m.m. som Vänneberga gård driver, men också information från den närbelägna behandlingshemskoncernen Jordnära omsorg. En mycket givande dag med värdefull inblick hos några framgångsrika östgötska företagare!

Tack till Monica Holtstad Sandberg
    Det har nyligen blivit klart att Monica Holstad Sandberg i regiongruppen lämnar sina politiska uppdrag i regionen och också sitt medlemskap i Kristdemokraterna, för att istället engagera sig i Liberalerna. Jag personligen och hela regiongruppen kommer att sakna Monica i regiongruppens arbete, där vi har fått ta del av hennes kompetens, erfarenhet, nyfikenhet, diskussionslusta och frimodighet att ifrågasätta. Hon är också en mycket god vän som vi har delat många skratt och roliga händelser med. Vi fortsätter att vara vänner, och önskar Monica lycka till med vad än som väntar henne framåt! De politiska uppdrag som nu blir lediga, ska tillsättas med andra duktiga kristdemokrater. Beslut tas av regiongruppen på gruppmöte på tisdag i nästa vecka, och sedan väntar slutligt val vid regionfullmäktiges sammanträde 4 oktober. I nästa veckas nyhetsbrev lovar jag att berätta vilka regiongruppen valde!

Medan jag skrivit dessa rader har gråa moln spruckit upp, solen tittat fram och blå himmel kan skönjas! Det passar därför bra att avsluta nyhetsbrevskrivandet och önska er alla en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)