• Nyhetsbrev vecka 38

Hej!

I början av veckan återvände sommarvärmen och det gällde att passa på att försöka få in lite utomhusaktiviteter i solsken mellan arbetsdag och kvällsmöten… För möten har det varit gott om denna vecka också, och jag ska i veckans nyhetsbrev som vanligt försöka återge något av det som hänt och skett. Trevlig läsning!

Måndagsmöte med besök av direktörer
    Veckans första möte var som brukligt måndagsmöte med ledningarna för Kristdemokraterna och Moderaterna i Region Östergötland. Detta måndagsmöte gästades av flera av regionens ledande direktörer; ekonomidirektör Josefin Bjäresten, hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Lundgren, tillförordnad regionutvecklingsdirektör Richard Widén och Östgötatrafikens VD Sofia Malander. Det blev bl.a. uppdaterad information om planeringen för hanteringen av fler kollektivtrafikresenärer senare i höst och i vinter, det nya biljettsystemet i kollektivtrafiken och läget för regionens ekonomi när det gäller bl.a. skatteintäkter och ersättning från staten för pandemikostnader.

Sammanträde med politiska ledningsgruppen
    Tisdagen började med höstens första ordinarie sammanträde med regionens politiska ledningsgrupp (PLG), efter uppstartsdagarna i augusti. På dagordningen stod bl.a. föredragning från regiondirektör Krister Björkegren om läget inom regionens olika ansvarsområden vad gäller pandemin, där situationen inom hälso- och sjukvården är betydligt lugnare vad gäller Covid-19-vård, med enbart ett fåtal personer i slutenvård, och ingen i intensivvård. Medicinsk direktör Stefan Franzén informerade om arbetet med personcentrerad vård och standardiserade vårdförlopp och hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Lundgren berättade om planeringen för nästa års resursfördelningskonferens.

Presidiemöte med regionutvecklingsnämndens presidium
    I tisdags eftermiddag sammanträdde regionutvecklingsnämndens presidium. Bland ärendena fanns aktuell lägesrapport från de olika delprojekten inom Team Östergötland, där projektledare Joakim Ljungqvist och ansvarig strateg Mattias Flodström rapporterade om positiv respons från de östgötska kommunerna och de fyra kommunerna i norra Kalmar län som deltar i projektet, för att främja utländska företagsetableringar, talangrekrytering till vår region och utveckling av besöksnäringen. Presidiet fick också en lägesrapport om den pågående kartläggningen av bild- och formområdet i Östergötland. Maria Ståhl, ansvarig strateg på enheten för kultur, informerade om den pågående utredningen, som görs av upphandlad extern utredare. Som vid nästan varje presidiemöte, blev det också en uppdatering om den pågående programskrivningen för EU:s strukturfonder i Östra Mellansverige för den kommande budgetperioden i EU.

Avstämningsmöte med KD-kollegor i sjukvårdsregionen
    I slutet av augusti träffades gruppledare och politiska sekreterare för Kristdemokraterna i regionerna som tillsammans utgör Sydöstra sjukvårdsregionen, alltså Region Östergötland, Region Jönköpings län och Region Kalmar län, som en del av ett större möte med Kristdemokraternas nationella sjukvårdspolitiska nätverk. Vid vårt möte inom sjukvårdsregionen, bestämde vi bl.a. att regelbundet träffas digitalt för att bl.a. stämma av handlingarna inför möten med samverkansnämnden för Sydöstra sjukvårdsregionen. I tisdags eftermiddag var det dags för det första avstämningsmötet av det slaget, där Jimmie Lord, gruppledare och oppositionsråd i Region Kalmar län, Stina Sinclair, politisk sekreterare i Region Jönköpings län samt Fredrik Topplund och jag från Region Östergötland, stämde av inför samverkansnämndens möte i nästa vecka. Det är positivt att vi på detta sätt stärker vår samverkan och vårt gemensamma förberedelsearbete.

Kommun- och regionledningsdag för Kristdemokraterna
    I onsdags var dags för årets tredje och den andra digitala kommun- och regionledningsdagen för kristdemokratiska gruppledare och politiska sekreterare i kommuner och regioner runt om i landet. Programmet inleddes med ett intressant föredrag av Daniel Lindén, seniorkonsult på Kairos Future om ”Världen efter Corona – trender, hypoteser och osäkerheter i en värld på undantag”. Vidare berättade Kristdemokraternas tidigare andre vice ordförande och tidigare riksdagsgruppledare Emma Henriksson, om sitt nuvarande uppdrag från Sveriges kommuner och regioner (SKR) att ta fram en strategi för framtidens äldreomsorg. Det följdes av ett panelsamtal om just framtidens äldreomsorg under ledning av Maria Nilsson, vice ordförande i Kristdemokraternas kommun- och regionpolitiska råd, med riksdagsledamot och ledamot i riksdagens socialutskott, Michael Anefur, äldrenämndens ordförande i Linköpings kommun Liselotte Fager samt äldre- och trygghetsborgarrådet i Stockholm, Erik Slottner. Efter lunchpaus träffades kommun- och regionpolitiker för sig, och vi i den regionpolitiska gruppen hann bl.a. med att avhandla det pågående arbetet att ta fram ny politik inom det regionala utvecklingsområdet och hanteringen av ökade kostnader med i vården med anledning av pandemin.

Avstämningsmöte inför träff med folkhälsopolitiskt nätverk
    På onsdagseftermiddagen hölls ett kort digitalt avstämningsmöte med slutlig planering för nästa veckas träff med det folkhälsopolitiska nätverket i Östergötland, där presidierna i folkhälsoberedningen och regionutvecklingsnämnden möter folkhälsopolitiskt ansvariga i kommunerna i Östergötland. Även denna nätverksträff kommer, liksom den som hölls i slutet av våren, att fokusera på vilka konsekvenser pandemin får för såväl folkhälsan i stort, som den psykiska hälsan hos befolkningen.

Styrelsemöte med Almi Östergötland
    I går torsdag var den ursprungliga planeringen att det årliga två dagar långa strategimötet med styrelsen för Almi Östergötland skulle inledas. Men, eftersom det fortfarande finns restriktioner kopplade till pandemin, genomfördes istället ett i tidsåtgång traditionellt styrelsemöte på förmiddagen, där möjlighet fanns att delta antingen på plats, eller digitalt. Däremot ägnades en stor del av mötet åt strategidiskussion, som naturligtvis även den påverkades av pandemin, och den omställning som Almi fick göra under våren. Almi Östergötland, som ägs till hälften av Region Östergötland och till hälften av staten genom det nationella moderbolaget Almi, har länge varit ett stabilt och framgångsrikt bolag, och regionens viktigaste tillväxtverktyg med sin verksamhet kring såväl rådgivning som utlåning. När pandemin kom var Almi snabba på att ställa om för att kunna stötta många företag som på olika sätt drabbades av pandemins konsekvenser, och båda ägarna tillsköt också medel för att klara det utökade uppdraget. Nu gäller det att se vilka behov och möjligheter som finns efter pandemin och vilka lärdomar som kan tas med i det fortsatta arbetet.

Debattartikel från KD och M: ”Dags att kavla upp ärmarna, koalitionen!”
    I veckan har de östgötska tidningarna publicerat en viktig debattartikel från Kristdemokraterna och Moderaterna i Region Östergötland, om att det nu när pandemin befinner sig i ett betydligt lugnare läge, är hög tid för de styrande i regionen att ta tag i de stora problem med bl.a. för långa vårdköer och rekorddålig ekonomi som fanns redan innan pandemin. Vi från KD och M har under flera år lagt konstruktiva förslag för att komma till rätta med problemen, men alltför sällan har vi fått gehör för våra förslag. Nu måste det dock vara dags att börja med det! Artikeln var publicerad i Norrköpings Tidningar i fredags, i Motala-Vadstena Tidning i onsdags och i Corren idag. Här finns debattartikeln att läsa: ([ https://corren.se/nyheter/artikel/7jn1xk8l ]https://corren.se/nyheter/artikel/7jn1xk8l).

Möte med Regionalt kompetensforum
    Idag på förmiddagen hölls digitalt möte med Regionalt kompetensforum, som anordnas av Region Östergötland, och samlar aktörer inom kompetensförsörjning, från kommunernas utbildningskontor, universitetet, länsstyrelsen, arbetsgivareorganisationer, fackförbund, näringslivets organisationer o.s.v. Forumet har i regel ett par möten per termin för att stämma av aktuella frågor inom området. Större delen av dagens möte ägnades åt en workshop för att ge regionen inspel till den pågående programskrivningen till Europeiska socialfonden (ESF) i Östra Mellansverige. Vilka behov ser forumets medlemmar som skulle kunna bli föremål för insatser med medel från socialfonden. Föredragningar från såväl ESF:s kontor för Östra Mellansverige i Örebro och från regionen föregick digitala gruppdiskussioner. Sista delen av mötet innehöll mer traditionella inslag i forumet, som t.ex. aktuell information från Arbetsförmedlingen, som dessvärre visar på fortsatt ökad arbetslöshet i Östergötland, framförallt bland unga.

Det verkar som att solskenet håller i sig under helgen, så det bör finnas möjlighet till ge sig ut i naturen i skiftningen mellan sensommar och höst! Oavsett vad du hittar på i helgen, jobb eller ledighet, så fortsätter vi förstås alla att följa rådande rekommendationer, och så önskar jag er alla en riktigt trevlig helg!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)