• Nyhetsbrev vecka 48

Hej!

Det är Första Advent! Snart bär det iväg till kyrkan för ”Bereden väg”, ”Det susar genom livets strid” och förstås Otto Olssons ”Advent”. Först ska jag dock kort försöka sammanfatta den gångna veckan i regionpolitiken i veckans nyhetsbrev. Trevlig läsning!

Tätare möten med direktörer i nytt politiskt läge
    Under den gångna mandatperioden har jag i flera nyhetsbrev berättat om att vi från Kristdemokraterna och Moderaterna i regionhuset har mött regionens ledande direktörer för avstämningar av aktuella frågor. Mötena har varit ungefär en gång i månaden. När vi nu går in i den nya mandatperioden, där regionen styrs av en minoritet, och där inflytandet från den största oppositionskonstellationen (KD och M) kan tänkas bli större, önskar åtminstone regiondirektören möta oss varje vecka! Det blir bra att tätare kunna dryfta frågor, både för regiondirektören och för oss.

Effekter av finansplansbeslut på veckans direktörsmöte
    I måndags träffade vi från Kristdemokraterna och Moderaterna i regionhuset inte bara regiondirektören Krister Björkegren i samband med vårt måndagsmöte, utan även hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Lundgren, ekonomidirektör Åsa Hedin Karlsson, regionutvecklingsdirektör Andreas Capilla, enhetschef Rickard Widén och regiondirektörens strateg Ellinor Komarek. Under mötet hann vi ta upp en hel del frågor, men den mesta tiden ägnades åt att gå igenom hur planeringen ser ut för att nu effektuera alla de politiska uppdrag som vi från Kristdemokraterna och Moderaterna genom vårt tilläggsyrkande i Finansplansärendet fick igenom vid förra veckans regionfullmäktige. Eftersom i princip alla politiska förslag ifrån vårt finansplansförslag inkorporerades i den styrande minoritetens finansplan, är det en hel del arbete som krävs för att nu uppfylla de beslut som regionfullmäktige faktiskt tog. Vi hann också under mötet med att gå igenom den fortsatta processen att ta fram ny Regional utvecklingsstrategi (RUS) för Östergötland, där framförallt Rickard Widén och Andreas Capilla stod för informationen. Även på detta område fanns ett uppdrag i vårt tilläggsyrkande i finansplansärendet, nämligen att tydligare involvera politiken i processen, genom en politisk styrgrupp. Utformningen av den diskuterades bland annat under måndagsmötet.

Turnén med kulturdialoger går vidare
    Som jag nämnt i tidigare nyhetsbrev genomförs just nu en lång rad dialogmöten med anledning av att arbetet pågår med att ta fram en ny kulturplan för Region Östergötland. Kulturplanen ska vart fjärde år tas fram som underlag för det ekonomiska stöd regionen erhåller från Kulturrådet till de olika områden som ingår i den så kallade kultursamverkansmodellen. För att få inspel till kulturplanen och fånga upp frågor och diskussioner som finns inom olika delar av det östgötska kulturlivet, sker dialoger med lokala kulturpolitiker, kommunala tjänstepersoner, kulturutövare, kulturföreningar och institutioner. Dialogmöten har hittills haft lite olika upplägg, antingen begränsat till kommunens politiker och tjänstpersoner, eller en bredare samling med det lokala kulturlivet. I veckan har vi haft båda varianterna. I tisdags träffade vi ledande politiker och tjänstepersoner i kommunhuset i Vadstena, och i onsdagskväll mötte vi en bred palett av kulturlivets aktörer i Folkets hus i Boxholm. Vid det senare mötet, var jag ende representant från regionutvecklingsnämndens presidium tillsammans med en tjänstpersonskvartett från regionens enhet för kultur och kreativitet, varför jag fick inleda från regionens sida.

Partifullmäktige med fokus på EU-valet
    I fredags hölls möte med Kristdemokraternas partifullmäktige som består av ombud från de olika partidistriktens ledningar. Från Östergötland är vi berättigade till tre ombud och tillsammans med Magnus Oscarsson och Denisé Cassel, var vi bl.a. med om att fatta beslut om partiets nationella verksamhetsplan och budget för 2019. Huvudfokus för mötet var dock vårens val till Europaparlamentet, och partifullmäktige antog såväl valplan för EU-valet, Europapolitiskt program och valsedel till europaparlamentsvalet. Den senare toppas, som väl inte undgått någon, av Kristdemokraternas kommunalråd i Linköping, Sara Skyttedal. Grattis Sara till placeringen!

I dag på morgonen kom en ny mätning av partiledarnas förtroende, där Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor sticker ut med en stor ökning och en placering i topp! Med den glada nyheten ber jag också att få önska er alla en riktigt fin Första Advent!

Per Larsson
    Oppositionsråd och gruppledare
    Kristdemokraterna i Region Östergötland
    tfn 010-103 72 84 (arb)