• Satsa på försök med elbussar i Norrköping

Idag körs bussarna i stadstrafiken med fossilfritt bränsle, detta bidrar till en miljöpåverkan i form av höga bullernivåer, någonting som stör det vardagliga livet i stadskärnorna. Därför lämnar Moderaterna och Kristdemokraterna idag, onsdag, in en motion till Regionfullmäktige om att införa en elbusslinje på prov i Norrköpings stadstrafik.

– En kollektivtrafik som är tyst och helt utsläppsfri kan trafikera platser som idag inte är tillgänglig för vanliga bussar, som i Göteborg, detta öppnar upp nya möjligheter för planering av städer och tätorter, säger Jan Owe-Larsson (M), 2e vice ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden, tillika motionär.

Ett elbussprojekt som drivs i Västra Götalandsregionen, ElectriCity, innebär att regionen investerar i elbussar i en linje inom stadstrafiken för att bland annat minska både buller och utsläpp. Bussarna drivs av förnyelsebar el och är extremt energieffektiva och tysta. Ombord har man tillgång till wifi och möjlighet att ladda sin mobiltelefon.

– M och KD besökte i september Västra Götalandsregionen och västtrafik där vi fick en ordentlig genomgång av bland annat ElectriCity, och vi ser bara positivt på att införa liknande linjer i Östergötlands stadstrafik. Fördelen med eldrivna stadsbussar är att de erbjuder en bra möjlighet att förbättra luften i våra städer samt att minska bullernivån, säger Nils-Ingvar Graan (KD), ledamot i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, tillika motionär.

– I Linköping, Norrköping och Motalas tätorter körs kollektivtrafiken på biogas. Biogasen är speciellt viktig för Östergötland. Det är bra, men det finns skattemässiga hot och vi vet inte hur framtiden ser ut. Av det skälet, men också för att testa kollektivtrafik med låg ljudnivå och eldrift, föreslår vi att regionen på prov och i samverkan med Norrköpings kommun i Norrköpings stadstrafik prövar en linje med elbussar. En utvärdering av försöket kan sedan ligga till grund för eventuellt införande av en mer omfattande trafik med elbussar i regionen, avslutar Jan Owe-Larsson och Nils-Ingvar Graan.

För ytterligare kommentarer:
    Jan Owe-Larsson (M), 2:e vice ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden, 0708 – 59 24 40
    Nils-Ingvar Graan (KD), ledamot trafik- och samhällsplaneringsnämnden, 0705 – 16 01 04