• Skapa ett digitalt och publikt konstgalleri för Region Östergötlands konst

Region Östergötland äger idag ett omfattande antal konstverk och varje år tillkommer nya alster. Konsten vänder sig till olika målgrupper och speglar aktuella frågeställningar och tekniker. Region Östergötlands konstsamling har en viktig funktion för att skapa en trivsam miljö för patienter, besökare och personal. Kristdemokraterna föreslår att göra Region Östergötlands konstsamling ännu mer tillgänglig för allmänheten, genom upprättandet av ett digitalt och publikt konstgalleri.

– Kristdemokraterna föreslår detta som en konkret åtgärd som en del av
    regionutvecklingsnämndens insatsområde att öka satsningar för digitalisering av den östgötska kulturen, säger Per Larsson, oppositionsråd och 2:e vice ordförande i Regionutvecklingsnämnden.

– Strax efter att vi börjat fundera på den här idén kom nyheten om att Nationalmuseum gjort 3000 av sina målningar tillgängliga och nedladdningsbara på Wikipedia Commons, så det här ligger helt klart i tiden, fortsätter Nils-Ingvar Graan, ledamot i regionfullmäktige.

– Ett publikt galleri skulle inte bara göra konsten mer tillgänglig för allmänheten, utan även för regionens vårdinrättningar och öka personalens möjligheter välja den konst de vill ha på sina arbetsplatser. Det här ger också flera spännande möjligheter att uppmärksamma mindre kända konstverk och konstnärer, avslutar Per Larsson och Nils-Ingvar Graan.

Läs hela motionen i sin helhet här.

För ytterligare kommentarer:
    Per Larsson, oppositionsråd och