• Tillgängligheten till behandling inom psykiatrin, habiliteringen och beroendevården måste bli bättre

Moderaterna och Kristdemokraterna i Region Östergötland:

Inte ens var tionde patient med beroendeproblematik har fått vård i tid i februari, maj och juni i år. Detta gäller en patientgrupp där det är viktigt att behandling sätts in snabbt när motivationen väl infinner sig. Även inom psykiatrin och habiliteringen levererar inte Region Östergötland vård i tid. Detta framgår av den delårsrapport som presenterades vid dagens sammanträde i hälso- och sjukvårdsnämnden.

Region Östergötland har ambitionen att minst 85 % av patienterna inom psykiatrin, habiliteringen och beroendevården ska få ett första besök inom 30 dagar. Kravet är också att patienterna ska få påbörja sin behandling inom 30 dagar när beslut om behandling väl är fattat. När det gäller väntetiderna till ett första besök uppnår regionen i stort sett målen. Men när det gäller väntetiderna till behandling är Region Östergötland långt ifrån målet. Tabellen nedan visar hur stor andel av patienterna som hade väntat mindre än 30 dagar för att få påbörja sin behandling under första halvåret 2017:

Vid dagens sammanträde i hälso- och sjukvårdsnämnden kräver därför Moderaterna och Kristdemokraterna att nämnden tar tag i frågan för att förbättra tillgängligheten.

– Ett första steg är att nämnden får en djupgångende samlad och analys av tillgänglighetsproblematiken inom detta område. Utifrån detta behöver nämnden vidta konkreta åtgärder, säger Fredrik Sjöstrand (M), 2:e vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden,

– Vi är medvetna om att rapporteringen av tillgängligheten inom detta område är komplex och har brister. Det är därför viktigt att vi går till botten med detta ordentligt, säger Lena Käcker Johansson (KD), ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden.

För ytterligare kommentarer:
    Fredrik Sjöstrand, oppositionsråd och 2:e vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden (M), 070 – 788 07 63
    Lena Käcker Johansson, ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden (KD), 0709-962596