• Kristdemokraterna i Sundbyberg ökar i rekordfart – 24 procent i medlemsökning

På nationell nivå har Kristdemokraterna inte haft så höga noteringar sedan Alf Svenssons tid. Framgången i opinionen märks också i en medlemsökning i hela landet. I Sundbyberg har Kristdemokraternas medlemsantal ökat med 24 procent på tre månader.

– Det är otroligt kul att se den tillströmningen vi har haft i Sundbyberg de senaste månaderna. Vi är hedrade över det ökade förtroendet och att vi nu har fler medlemmar som kan hjälpa oss bygga upp ett Sundbyberg där ingen hålls tillbaka och ingen lämnas efter, säger gruppledaren Marcus Jonsson.

Kristdemokraterna har ökat i alla mätningar som gjorts sedan valet i höstas. Enligt de senaste noteringarna har stödet passerat 12 procent vilket är en remarkabel upphämtning som Kristdemokraterna gjort. För endast ett år sedan låg stödet på 2,5 procent.

Under den gångna helgen har partiavdelningen varit i Örebro på Kristdemokraternas kommun- och regiondagar tillsammans med ytterligare 1200 medlemmar för att kompetensutvecklas, träffa nya partivänner och vässa sina kunskaper inför EP-valet i maj. Från Sundbyberg åkte tio medlemmar med till Örebro, varav tre var nya medlemmar.

– Självklart påverkar uppgången oss positivt och det märktes under helgen vi var i Örebro. Det var oerhört glädjande att tre utav våra nya medlemmar åkte med oss och fick ta del av en större gemenskap och bli rotade i partiets ideologi, säger Marcus Jonsson.