• KD vill se fler granskningar av äldreboenden i Sundbyberg och Stockholms län för att dra lärdomar

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har funnit brister på ett av Sundbybergs äldreboenden när det gäller hanteringen av Covid-19. Kristdemokraterna vill att samtliga äldreboenden i Sundbyberg granskas och att det görs en jämförande studie mellan kommunerna inom Stockholms län för att se varför vissa kommuner är hårdare drabbade än andra.

IVO skriver följande i sin granskning av det särskilda boendet Bällstahfof i Sundbyberg:
    Tillsynen har visat att det i granskade journaler saknas uppgifter som behövs för att säkerställa en god vård. Exempel på uppgifter som saknas är uppföljning av positivt covid-prov samt uppgifter om patientens aktuella hälsotillstånd, och det är svårt att följa sjukdomsförloppet.”

– Detta måste vi ta på största allvar. Det är oroande att det inte har gått att följa de äldres hälsotillstånd och att ingen har följt upp positiva covid-prov. Ett test utan uppföljning är meningslöst, säger Marcus Jonsson, Kristdemokraternas gruppledare i Sundbyberg.

Kristdemokraterna vill att IVO eller Länsstyrelsen gör en jämförande studie mellan kommunerna inom Stockholms län för att dels se vad som har varit de avgörande faktorerna för att vissa särskilda boenden har klarat sig bättre än andra, dels se vilka orsakerna varit för att vissa särskilda boenden drabbats hårdare än andra.

– Region Stockholm består av olika kommuner och erfarenheterna från dem skulle kunna bli till nytta för både oss och övriga kommuner i Sverige. Pandemin är inte över och jag tror att det finns goda exempel att hämta från andra kommuner som bidrar till att äldreomsorgen blir bättre på att skydda såväl äldre som personal från att utsättas för en allvarlig risk att insjukna i Covid-19, säger Marcus Jonsson.