• Solomon från Hallonbergen får KD:s Vitsippspris

Solomon Ghirmay har under flera år gjort det som ingen krävt av honom. På sin fritid har han anordnat fotbollsträningarna och turneringar för unga i staden. Han har tidigare nominerats till Mitt i:s lokala hjälte och nu får han ta emot Kristdemokraternas Vitsippspris.

Vitsippspriset delas ut av Kristdemokraterna i Sundbyberg för att uppmärksamma personer och organisationer som gjort viktiga insatser för vårt samhälle. Solomon Ghirmay har under flera år gjort det som ingen krävt av honom. På sin fritid har han anordnat fotbollsträningarna och fotbollsturneringar för unga i åldrarna 8-12 år och gjort det möjligt för alla att ha en meningsfull fritid, oberoende av ekonomiska och sociala förutsättningarna.

– Det är en stor ära för Kristdemokraterna i Sundbyberg att få dela ut det här priset till Solomon Ghirmay. Hans engagemang betyder oerhört mycket, inte minst för barnen i Hallonbergen. Han är en förebild som förtjänar priset och uppmärksamheten, säger Maria Bohman Kreij, Kristdemokraternas ordförande i Sundbyberg.

Vitsippspriset består av ett diplom, en karaff och en gåva på 3 000 kronor. Så här lyder Kristdemokraternas motivering:

“Solomon har genom sitt engagemang bidragit till att skapa en meningsfull fritid för flera unga barn i staden. Idrotten har varit hans verktyg men barnens glädje har varit hans drivkraft. Solomons insatser betyder mycket för vårt samhälle och bidrar till en god samhällsgemenskap. Det är en ära för oss att få dela ut årets Vitsippspris till Solomon Ghirmay.”

Han nominerades även 2017 till Mitt i:s lokala hjälte och hans engagemang har än idag inte avtagit.

– Tack för priset och era ord. All tid jag lägger ner är värt det, även om jag inte får ett pris eller någon uppmärksamhet. Jag vill att barnen ska ha en meningsfull fritid och inte känna sig rastlösa, säger Solomon Ghirmay.