• Kristdemokraterna vill ha folkomröstning om Enköpingsvägen

I slutet av 2022 tog den styrande majoriteten i Sundbyberg bort två filer på Enköpingsvägen. Detta har inneburit flera allvarliga olyckor. Många medborgare är förtvivlade över den röra som har blivit på sträckan. Därför vill Kristdemokraterna att Sundbybergarna ska få säga sitt i en folkomröstning.

– De styrande partierna i Sundbyberg bedriver ett experiment på Enköpingsvägen och det är fullständigt kaos. Nu vill vi ge Sundbybergarna en möjlighet att göra sin röst hörd i denna fråga. En folkomröstning, menar vi, kommer tydligt visa styret att de är ute och cyklar, säger Paulos Abraha, oppositionsråd för Kristdemokraterna i Sundbyberg.

Kort efter att åtgärderna genomfördes lämnades ett e-förslag in av en medborgare i Sundbyberg som syftar till att Enköpingsvägen på nytt ska bli tvåfilig åt båda hållen. Totalt röstade 760 invånare i Sundbyberg på förslaget, men nu vill styret även skjuta upp behandlingen av förslaget.

– Engagemanget är stort eftersom det här är en fråga som berör många. För Hallonbergsbor, Ursviksbor, Örbor, Rissnebor, Brotorpsbor är Enköpingsvägen den snabbaste vägen ut till närliggande motorvägar samt en viktig trafikled för invånarna i grannkommunerna. Vårt budskap är glasklart – gör Enköpingsvägen tvåfilig igen!, säger Paulos Abraha (KD).

En namninsamling pågår nu och minst 10% av de röstberättigade behöver skriva under namninsamling för att Sundbybergs kommunfullmäktige ska ta ställning till om en folkomröstning ska genomföras eller inte.

———–

Vart och när kan jag skriva under?

URSVIK

• Restaurang Libaneza
      Tulegatan 29, Sundbyberg
      Mån-sön kl. 17-22

Vi återkommer med fler tider och platser.
    Vill du skriva på redan idag? Hör av dig till Paulos Abraha på 076-715 47 55