• Kristdemokraterna i Uppsala presenterar förslag till regionlistor

Idag presenterar nomineringskommittén sitt förslag till regionlistor i Uppsala. Nomineringskommittén föreslår att samtliga tre regionlistor toppas av Björn-Owe Björk som förstanamn och Mimmi Westerlund som andranamn.

Björn-Owe Björk är idag bland annat kommunalråd i Knivsta. Mimmi Westerlund arbetar som politisk sekreterare i Uppsala kommun. På tredje plats finns Anna-Karin Klomp, idag regionråd. På förslaget till regionlistorna finns även Runar Höglund, tidigare kyrkoherde i Skutskär, samt Sven Rosendahl i Bålsta, som lokala toppnamn för respektive Mellersta, Norra och Södra valkretsarna.

– Jag tror att Björn-Owe Björk, som i förra valrörelsen lyfte KD från ett mandat till tre mandat i Knivsta, kommer innebära ett lyft för partiet även i regionen. Utöver dessa kandidater är det roligt med så många nya kandidater, exempelvis Sören Axelsson som tidigare har representerat landsbygdspartiet i Östhammars kommunfullmäktige, Lars Levén som är en känd Alundaprofil, samt helt nya medlemmar som exempelvis Angelica Pettersson i Tobo, Lars Göransson i Storvreta och Sabina Nitz i Alunda, säger Jonas Segersam, ordförande för nomineringskommittén.

Regionlistorna kommer att fastställas under nomineringsstämman den 20 januari efter att ombud i demokratisk anda fattat beslut över listans slutgiltiga form.