• Uppsala står värd för KD:s riksting 2017

PRESSMEDDELANDE

För första gången sedan 1964 så arrangerar Kristdemokraterna riksting i Uppsala. Arrangemanget som sätter igång nu på fredag väntas locka över 700 delegater från hela Sverige vilket Kristdemokraternas kommunalråd i Uppsala, Jonas Segersam, ser fram emot.

– Det är på våra riksting som vi beslutar om vilken politik som ska föra KD framåt de kommande åren, säger Jonas Segersam. Extra stort för i år är såklart dels att vi arrangerar rikstinget i Uppsala, men även att vi står inför ett kommande valår där Kristdemokraterna i Uppsala väljer att nominera Lars Adaktusson till andre vice partiledare, fortsätter Segersam.

– Vi kommer att välja partistyrelse och debattera och besluta om en rad olika frågor, bland annat en omfattande proposition från partistyrelsen angående vårdfrågor. Vi har även förslag och idéer från Uppsala, exempelvis utifrån vårt lyckade försök med kommunala ordningsvakter och utifrån en motion på migrationsområdet med flera undertecknare från Uppsala, säger Jonas Segersam som också är delegationsledare för ombuden från Uppsala län.

– Jag är också personligen glad över att partistyrelsen föreslår bifall till en av mina motioner som behandlar inrättandet av en ”gjenopprettelseskommisjon” efter norsk modell för upprättelse för personer som blivit felaktigt dömda, avslutar Segersam.

KD:s riksting drar igång fredag 20 oktober och avslutas på söndag den 22 oktober. Över 250 motioner beräknas avverkas under dagarna som rikstinget pågår. KD:s riksting kommer att direktsändas på SVT Forum under arrangemangets alla dagar.

För vidare kontakt:

Jonas Segersam (KD)