• Lokalt program: Sävja

Uppsala kommun består inte bara av stadskärnan, i kommunen finns många orter och områden som förtjänar politikernas uppmärksamhet. Därför har vi Kristdemokrater i Uppsala arbetat fram tre lokala program för områdena: Storvreta, Björklinge och Sävja.

Dessa frågor driver vi för Sävja:

Stoppa planerna på 22 000 nya bostäder
    Vi är emot planerna på 21 500 bostäder i sydöstra Uppsala, som kommer kräva tätt byggda höga hus med fler bostäder på liten yta än i vissa problem­ förorter. Högre hus ger ingen mänsklig skala och bidrar till misstrivsel och skugga.

Håll ned höjden och tätheten
    De huskroppar som ligger närmast järnvägsstationen bör inte vara högre än 4-5 våningar. Forskning visar att det är vid denna maxhöjd som boende i husen fortfarande känner varandra och föräldrar fortfarande vågar släppa ut sina barn ensamma för att leka.

Nej till spårvagn
    Att fatta beslut om ett nytt kollektivtrafiksystem tillsammans med den massiva utbyggnaden vore ett stort och nästan oåterkalleligt misstag. Vi vill utveckla sydöstra Uppsala på ett annat sätt.

Bevara grönområden och jordbruksmark
    Linnés Sävja och den lantliga prägeln, också utöver fälten mot Linnés Hammarby, bör bevaras. Jordbruksmarken tillhör den mest bördiga som finns i Sverige och Uppsala bör fortsatt vara en stad ”på slätten”. Ny bebyggelse bör hellre läggas i skogen mellan E4 och järnvägen än tätt inpå nuvarande bostäder.

Gör om planerna
    De flesta önskar förr eller senare bo i ett eget hus, och därför har vi föreslagit ”Söderby Trädgårdsstad” med egnahem i skogsbrynet nedanför Danmarks Söderby. Hela planen som siktar mot ett nytt miljonprogram i Lunsenskogen behöver göras om och förankras hos befolkningen.

Utveckla Sävja utifrån sin egen särart
    Vi behöver en stadsdel som är fortsatt naturnära och attraktiv, som måste få växa i sin egen takt. Service ska finnas kvar med vårdcentral, äldreboenden, skolor och förskolor och verksamheten ska hålla hög kvalitet. Tillväxten ska ske organiskt och utifrån stadsdelens nuvarande prägel.

Klicka här för direktlänk till vårt program för Sävja.