Ett Värmland där det är gott att leva

Vårt mål är ett samhälle där friheten att forma sitt eget liv går hand i hand med ansvaret för sin medmänniska. Vi vill bygga ett samhälle som håller samman.

• Sjukvård
  • Trygghet
  • Infrastruktur
  • Landsbygdsutveckling

"Ett Värmland där det är gott att leva"

Politiken ska inte toppstyra!

Jag tycker att politiken och samhället ska byggas underifrån. Politiken ska stödja och ge förutsättningarna – inte styra. Familjen spelar en avgörande roll, det är där vårt samhälles framtid formas. Vi vill ge mer makt till föräldrarna så att de kan ge en bra grund till sina barn. Vi tycker att de själva ska få bestämma över hur de vill göra med föräldraledigheten, barnomsorgen och tiden med barnen. Vänsterregeringen jobbar tvärtom. De vill minska familjens valfrihet och möjlighet till mer tid för barnen. Det säger jag och alla andra kristdemokrater nej till. Vi kommer ta kampen för familjen.

• Ebba Busch Thor
  • Partiledare, KD

Följ oss på sociala medier

Kristdemokraterna i Värmland

Årets Värmlandsförfattare Elisabet Härenstam och årets litteraturstipendiater Helena Lundgren Landin och Marit Kapla på bokmässan Göteborg.
Elisabeth Kihlström (KD), ordförande i kultur-och bildningsnämnden deltog vid tillkännagivandet.📚 Idag deltog Elisabeth Kihlström (KD), ordförande i kultur-och bildningsnämnden vid tillkännagivandet av årets Värmlandsförfattare Elisabet Härenstam och årets litteraturstipendiater Helena Lundgren Landin och Marit Kapla på bokmässan Göteborg.

👏 Stort grattis till pristagarna önskar vi från Värmlandssamverkan!

Kristdemokraterna i Värmland

Priset delades ut av Elisabeth Kihlström (KD), ordförande i kultur-och bildningsnämnden.📚 Idag deltog Elisabeth Kihlström (KD), ordförande i kultur-och bildningsnämnden vid tillkännagivandet av årets Värmlandsförfattare Elisabet Härenstam och årets litteraturstipendiater Helena Lundgren Landin och Marit Kapla på bokmässan Göteborg.

👏 Stort grattis till pristagarna önskar vi från Värmlandssamverkan!

Kristdemokraterna i Värmland

LSS är en livsavgörande frihetsreform för människor med funktionsnedsättning. Den ska ge människor rätt att leva, inte bara överleva.

Vi prioriterar annorlunda. När man inte har oändligt med pengar måste de som är i störst behov av samhällets stöd komma först.LSS och den personliga assistansen är en livsavgörande frihetsreform för människor med funktionsnedsättning. Den ska ge människor rätt att leva, inte bara överleva.

Men rätten är idag under ständigt hot. Människor lever i husarrest. Allt fler barn med omfattande funktionsnedsättning har förlorat sin personliga assistans. Regeringens svek knäcker föräldrarna och barnen tvingas in på barnboende. Det som tidigare kallades institution. Det är ovärdigt och oacceptabelt.

I M/KD-budgeten förra året påbörjade vi en renovering av assistansen. Då slog vi fast det självklara - att matning och andning är grundläggande behov. Men regeringen har förhalat lagändringen. Det krävs nu krafttag för att återupprätta LSS.

Men januaripartierna prioriterar inte ens LSS i sin gemensamma budget. Det krävs 1,15 miljarder kronor 2020-2022 utöver vad januaripartierna anslår, enbart för att täcka lönekostnaderna för assistenterna. De väljer istället att lägga nästan två miljarder kronor på friår och drygt sex miljarder kronor per år på slopad värnskatt.

Kristdemokraterna kommer fortsätta vara en stark röst för samhällets mest utsatta.

Pia Steensland (KD), riksdagsledamot och talesperson för funktionshinderfrågor
Ebba Busch Thor (KD), partiledare

1 månad sedan

Kristdemokraterna i Värmland