Eget ansvar viktigt i debatten om händelserna i Husby

Pressmeddelande 2013-06-01

kampanj i kalmar

– Människor har alltid ett ansvar för sina egna handlingar. Hur frustrerad man än är så är det fel att förstöra för andra. Att bränna bilar är minst sagt kontraproduktivt om man vill föra fram sin åsikt. Det sa Anders Andersson, riksdagsledamot (KD), när han på lördagen deltog i partiets kampanjarbete i Kalmar, med anledningen av den aktuella debatten om oroligheter i storstädernas förorter.

– Händelserna förklaras nu på flera olika sätt. Man pratar om polisens agerande, socioekonomi, bostadspolitik och invandring. Det är viktiga aspekter, men de flesta tenderar att missa något väldigt väsentligt. Nämligen det egna ansvaret och föräldrarnas roll. Utan en vuxenvärld som bryr sig och säger ifrån blir det som bilbrännare själva sa i en intervju: betongdjungelns lag får råda.

– På kort sikt måste det naturligtvis bli lugnt i områdena men på längre sikt måste vi också skapa positiva spiraler. Det är viktigt med ett samlat engagemang för skola, bostäder och arbete. Unga människor måste känna en framtidstro. Allt handlar dock inte om vad det offentliga gör. Det civila samhället med engagerade människor, föreningar och företag spelar en avgörande roll. Utan alla vuxna som varit ute och nattvandrat hade nog situationen varit betydligt värre, sa Anders Andersson (KD) på lördagen när han besökte Kalmar.

— — — — — — — — — — — —

Anders Andersson (kd)
Distriktsordförande – Kristdemokraterna i Kalmar län
Riksdagsledamot för Kalmar län
Ledamot i riksdagens socialutskott

mobiltel 070-249 82 12
tel arb 08-786 40 00
e-post anders.andersson@kristdemokraterna.se

hemsida www.kristdemokraterna.se/andersandersson

Vitsippsbladet nr. 4

Vitsippsbladet våren 2021

Du är vår bästa julklapp – Bli medlem!

Vitsippsbladet nr.2

Daniel Braw ny politisk sekreterare för KD!

Vitsippsbladet – Sommaren 2020

Anders Andersson (KD), Järnforsen trappar ner – men är kvar som oppositionsråd.

Stafettväxling i riksdagen: Loord lämnar riksdagen – Brunegård efterträder

Du ska kunna lita på vården!

Varför röstar du på KD?