Nej till stängning av BVC i Ankarsrum

Landstingsmajoritetens beslut att lägga ner BVC i Ankarsrum har skapat het debatt och upprörda känslor. Vårt landstingsråd Gudrun Brunegård tog snabbt strid mot denna nedläggning och har för det fått ett stort stöd. Nedan hittar du Gudruns debattartikel i VästerviksTidningen publiceras den 2 september.

20130913-190527.jpg

”Från den 2 september hänvisas föräldrarna i Västerviks kommuns södra och västra delar till familjecentralen i Västerviks centrum, istället för till BVC i Ankarsrum som tidigare. Stängningen har gjorts utan något demokratiskt beslut. När detta skrivs, den 30 augusti, finns fortfarande inte något pressmeddelande från landstinget gått ut och informationen på landstingets hemsida har inte ändrats.

Tyvärr följer detta ett numera välkänt mönster i det centralistiska rödgröna landstinget.

På liknande sätt möttes härom året patienter som skulle besöka någon av distriktssköterskefilialerna av en lapp på dörren, med hänvisning till en mer centralt belägen hälsocentral. Inte heller jag, som landstingsråd med oppositionsansvar för primärvården, fick någon information om den förestående stängningen. Vi i oppositionen har fått vår information av irriterade medborgare och genom media.

Precis som stängningen av distriktssköterskemottagningarna i Loftahammar och Edsbruk, kan detta beslut kraftigt ifrågasättas. Lena Svensson i Ankarsrum beskriver livfullt i en insändare den 30 augusti hur ett tio minuter långt besök på BVC i praktiken kommer att nästan halva dagen i anspråk, med bränsle- och parkeringskostnader på 540 kr per månad och bortåt 6500 kronor för babyns första levnadsår. Till detta kommer den ökade belastningen på miljön, när föräldrar från Blankaholm, Gunnebo, Hjorted och Totebo med flera orter tvingas åka med sina små barn mer än dubbelt så långt som tidigare.

På detta sätt sparar kanske den rödgröna majoriteten pengar. Istället lägger socialdemokrater, miljöpartister och vänstern kostnaden rakt i knät på enskilda familjer, där även miljön får vara med och betala ett pris. Oförståelsen för de villkor landsbygdens befolkning lever med tycks vara total.

Vi kristdemokrater har i snart tio år arbetat för att det ska finnas familjecentraler i alla kommuner. På familjecentralen finns både mödrahälsovård, barnhälsovård, socialtjänst och öppen förskola samlade. Där kan man som förälder få råd och stöd under olika faser av barnets uppväxt. Man får tillfälle att träffa andra föräldrar och kan utbyta erfarenheter, lära av varandra och få tips om hur man kan lösa olika situationer.

Västerviks kommun är mycket stor till ytan. Min bestämda uppfattning är att där borde finnas tre familjecentraler. Utöver familjecentralen i centrala Västervik och den i Gamleby borde det öppnas en ny familjecentral i Ankarsrum. Den frågan drev vi inför valet 2010 och den är lika aktuell idag.

För några år sedan stängdes BVC i Virserum och föräldrarna hänvisades till Hultsfred. Efter politiska påtryckningar från oss kristdemokrater med flera öppnades den igen. Jag förväntar mig att Lena Segerberg (S) fattar motsvarande beslut och upphäver stängningen.

Det är dags att befolkningen i Kalmar län får en ny landstingsledning, som ser landsbygdens behov och hittar andra lösningar än att ständigt centralisera!”

Gudrun Brunegård
Landstingsråd KD

Vitsippsbladet nr. 4

Vitsippsbladet våren 2021

Du är vår bästa julklapp – Bli medlem!

Vitsippsbladet nr.2

Daniel Braw ny politisk sekreterare för KD!

Vitsippsbladet – Sommaren 2020

Anders Andersson (KD), Järnforsen trappar ner – men är kvar som oppositionsråd.

Stafettväxling i riksdagen: Loord lämnar riksdagen – Brunegård efterträder

Du ska kunna lita på vården!

Varför röstar du på KD?