Nu kopplar vi Agenda 2030 till den kommunala budgeten

Nu tar Alliansen i Markaryd ytterligare ett steg i miljöarbetet! Under hösten har vi arbetat fram en handlingsplan för hur vi vill arbeta med hållbarhetsfrågorna under det kommande året. Detta arbete, inom ramen för Agenda 2030 och de 17 globala hållbarhetsmålen, vill vi koppla ihop med vår ekonomiska och verksamhetsmässiga budget.

Med den här planen vill vi uttrycka en viljeinriktning och sätta upp mål för ett sammanhållet arbete med hållbarhetsfrågor och genomförandet av Agenda 2030 för en hållbar utveckling i Markaryds kommun. Vi vill främja en hållbar utveckling utifrån tre dimensioner – den ekologiska, den ekonomiska och den sociala dimensionen.

Markaryds kommun har ett stort ansvar när det gäller miljöarbetet i kommunen. Vi har inte full rådighet över allt detta arbete, varför vi vill arbeta aktivt tillsammans med andra aktörer. Att föregå med gott exempel är alltid positivt och ju fler vi kan få med i miljöarbetet, desto bättre resultat kan vi uppnå.

Engagemang och kunskap hos många är viktigt, i den kommunala organisationen såväl som i företag och föreningsliv. Varje val vi gör i vår vardag spelar roll – oavsett om det är ett stort eller litet val det handlar om. De små valen vi gör om vad vi äter till middag just idag och om vi tar bilen den korta sträckan till affären istället för att gå eller cykla spelar roll i helheten. Det är vi som bor och lever här nu som skapar framtiden i Markaryds kommun och den närmiljö vi har omkring oss!

Markaryds kommun har under de senaste åren arbetat framgångsrikt med ganska många frågor inom klimat- och miljöområdet. Sedan flera år tillbaka redovisas detta arbete årligen i ett miljöbokslut. I vårt dokument har vi sammanställt en del av alla dessa åtgärder. Det viktigaste är dock vad vi vill framöver och i hållbarhetsplanen finns en rad mål som vi vill arbeta för att uppfylla under 2018.

Nu blir det mer wifi och bättre TV-utbud i Markaryds kommun

Alliansen i Markaryd satsar drygt 1,1 miljoner kronor på att bygga ut det fria nätverket i Markaryds kommun samt erbjuda ett större utbud av TV-kanaler till dem som bor i kommunala boenden. Det är roligt att vi nu kan utöka servicen till våra kommuninvånare på det här sättet.

I februari i år föreslog Alliansen att man skulle se över möjligheten att bygga ut nätverket i kommunala fastigheter med fri wifi. Samtidigt gavs också ett uppdrag att utreda vad som krävdes för att erbjuda fler TV-kanaler i särskilda boenden. Utredningarna är nu klara och vi kommer att anslå pengar så att arbetet kommer igång.

Inom kort kommer man t ex att kunna koppla upp sig via fri wifi i betydligt fler kommunala lokaler än idag. Alla särskilda boenden, LSS-bostäder, elevhem, bibliotek och Sparbankshallen kommer att förses med accesspunkter. Att tillhandahålla gratis trådlös internetanslutning i kommunens fastigheter eller i anslutning till kommunalt bedriven verksamhet är idag en självklarhet. Besökare eller personer som på olika sätt tar del av kommunal service eller tjänster kan i anslutning till sitt besök ges åtkomst till internetanslutning när de vistas i lokalerna. Besökare kan hänvisas till kommunens e-tjänster eller information som används inom den aktuella verksamheten. Möjligheten att få åtkomst till internet kan på flera sätt underlätta för olika individer att närvara vid kommunala aktiviteter.

På senare år har utbudet av TV-kanaler ökat kraftigt och idag finns i de flesta hem långt fler TV-kanaler än det s k basutbudet som tillhandahålls av SVT och TV4. Utvecklingen av TV-utbudet i de gemensamhetslokaler som tillhandahålls bl a i särskilda boenden har dock inte följt med utvecklingen i våra bostäder och hem, vilket innebär att man kanske inte kan ta del av de program man är intresserad av den dagen man flyttar till ett särskilt boende. Med den här satsningen kommer man inom kort att kunna välja på ca 50 kanaler antingen via ett eget abonnemang eller TV:n i gemensamhetslokalerna.

Hela investeringen kostar ca 1,1 miljoner kronor och kommer att vara fullt genomförd i början av 2018.

KD värnar stödet till LSS

I dagarna har vi kunnat läsa flera artiklar och insändare om att prövningarna av stöd enligt ”Lagen om Stöd och Service till vissa funktionshindrade” (LSS) avslås på löpande band. Det är angelägna inlägg som ytterligare bekräftar att många människor förlorar sitt stöd trots att de har rätt till insatsen.

Situationen ska ses i ljuset av att den rödgröna regeringen vid flera tillfällen har pekat på att de vill göra besparingar på assistansersättningen. I Regleringsbrevet till Försäkringskassan 2016 skrev ansvariga statsrådet Åsa Regnér (S) att Försäkringskassan ska ”bidra till att bryta utvecklingen av antalet timmar inom assistansersättningen”. Detta har varit en förödande politik som resulterat i att antalet som får ersättning minskar i ett rasande tempo, mer än två personer om dagen.

Detta är i grund och botten är en politisk fråga. Men till skillnad från de rödgröna duckar inte vi kristdemokrater för frågan. Istället har vi på flera sätt försökt få regeringen att påbörja den viktiga lagändringen för att återställa LSS, eftersom lagen inte längre tillämpas som den var tänkt när den infördes. Trots detta väljer regeringen att agera provocerande långsamt i frågan, vilket drabbar alla de människor som får avslag och deras anhöriga.

I Kristdemokraternas budget valde vi att satsa totalt drygt tre miljarder kronor mer än regeringen på personlig assistans de tre kommande åren för att rädda LSS. Vår satsning är nödvändig för att klara behoven och säkra kvaliteten i assistansen. Vi har lagt fram förslag till utskottsinitiativ och begärt att en aktuell debatt ska hållas i riksdagen med anledning av den akuta situation som råder. På det här sättet fortsätter vi även att sätta press på regeringen att tänka om och påskynda arbetet för att ändra lagen.

LSS är den största frihets- och delaktighetsreformen för människor med funktionsnedsättningar som någonsin genomförts i vårt land, och kanske i världen. Den har skapat helt nya möjligheter att leva, inte bara överleva, för så många människor. Att de rödgröna vägrar att inse att LSS ska värnas och utvecklas är ännu ett skäl att byta ut dem vid valet 2018.

Emma Henriksson (KD), Riksdagsledamot, Ordförande Socialutskottet

David Lega (KD), Ordförande KLP, Kommunalråd Göteborgs stad

Bengt Germundsson (KD), Kommunstyrelsens ordförande, Markaryds kommun

Bengt Germundsson invald i partistyrelsen

Med 247 röster av 260 möjliga valdes Bengt Germundsson (KD), till vardags kommunstyrelsens ordförande i Markaryd, in i Kristdemokraternas partistyrelse. Valet ägde rum i samband med partiets riksting i Uppsala i helgen.
– Det med stor ödmjukhet jag återigen vill ta mig an detta uppdrag och jag riktar stor tacksamhet till all ombud och medlemmar som gett mig detta förtroende, säger Germundsson i en kommentar.

Dessa personer valde rikstinget till partistyrelsen (PS):

Ordinarie ledamöter:
Ebba Busch Thor, partiledare
Jakob Forssmed, 1:e vice ordförande
Lars Adaktusson, 2:a vice ordförande

Andreas Carlson, David Lega, Annika Eclund, Sofia Damm, Caroline Szyber, Ella Bohlin, Mikael Oscarsson, Liza Maria Norlin, Bengt Germundsson, Anders Sellström, Aron Modig, Lars Thunberg, Monica Selin, Sara Skyttedal.

Ersättare:
Conny Brännberg, Gudrun Brunegård, Per Landgren, Lili André, Behcet Barsom, Erik Slottner, Birgitta Nordvall.

Trevlig kick-off med Alliansen i Markaryd

Trevlig kick-off igår kväll med Alliansen i Markaryd. Vi hann med både bowling, god mat och ett kort gruppmöte. Roligt att hitta på lite andra aktiviteter tillsammans.
Hur det gick? Resultaten blev dessvärre kvar på Markaryds Bowling.