• RÖDGRÖNA HYCKLAR OM EU OCH KÄRNKRAFT.

Skriver i tidskriften Ny Teknik om hur de svenska regeringspartierna, med tillhörande stödparti i form av centern, försöker använda EU som murbräcka mot europeisk kärnkraft, samtidigt som de duckar debatten om sakfrågan.

Jag och KD vill att EU ska underlätta för, inte försvåra, utveckling av ny kärnkraft i Europa. Vänstersidan i Europaparlamentet arbetar hårt för motsatsen. De driver med liv och lust på för regleringar som starkt missgynnar etablering av ny kärnkraft.
    Vänstersidans taktik tycks vara att räddhågset avfärda hela diskussionen med att frågan inte har med EU att göra. Men sanningen är att kärnkraften är lika mycket eller lite en EU-fråga som andra energifrågor. EU fattar många beslut som har både direkt och indirekt påverkan vad gäller förutsättningarna att bygga, driva och utveckla kärnkraft.
    I tisdags förra veckan röstade Europaparlamentet om sina synpunkter på EU:s vätgasstrategi. En viktig votering, eftersom vätgas spelar en central roll för EU:s väg till koldioxidneutralitet. Att Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet ställde sig bakom skrivningar som i princip likställer vätgas genererad från kärnkraft med fossil naturgas är därför högst olyckligt.
    Att som lagstiftare, exempelvis likt Centerpartiets nytillträdda Europaparlamentariker Emma Wiesner i Ny Teknik (08/01-2021), gör utspel om att man inte ”tycker” att kärnkraften är en EU-fråga, för att i nästa stund ogenerat ställer sig bakom krav på att kärnkraften i EU-regelverk ska likställas med fossil energi, kan svårligen tas på allvar.