• ”Det blir en lek för barnen för de kan ju inte föreställa sig en sådan här allvarlig situation”.

Så säger en pedagog på en förskola i Husby till DN, om övningarna de genomför tillsammans med barnen för att förbereda sig på hur de ska agera om en våldsam situation uppstår. De berättar hur de övar på att gömma sig och lär sig hur de ska fly. Lekrummet förvandlas till ett “panic room”, och barnen lär sig att det är dit de ska springa för att ta skydd vid händelse av skjutning.
    En pappa konstaterar i artikeln: ”Barnen blir rädda när det skjuts, de förstår inte vad det är. Om övningarna görs på ett smidigt sätt så att det inte skrämmer upp barnen är det jättebra. Det är ju för barnens skull”
    Att de utbildar sig för att vara förberedda om någonting händer är såklart rätt, men faktumet att vi har en situation där det behövs är svårt att ta in. Den sortens pragmatism inför att skotten viner utanför förskolor och skolor i Sverige ska inte behövas. För att Sverige förtjänar bättre.
    Att vända utvecklingen kommer ta tid men just därför behöver vi arbeta målmedvetet, kraftfullt och långsiktigt.
    Men gängkriminaliteten har eskalerat till nivåer som regeringens budget inte svarar upp mot. Därför har Kristdemokraterna tillsammans med Moderaterna och Sverigedemokraterna aviserat kraftiga förstärkningar av hela rättsväsendet. Genom en riktad satsning på att höja polislöner gör vi det mer attraktivt att vara polis och vi satsar stort för att få fler poliser ut i yttre tjänst. Fler övervakningskameror som hjälper polisen i deras arbete och när de kriminella ska lagföras, då behövs även våra förstärkningar av Åklagarmyndigheten och Sveriges domstolar.
    I Sverige ska tryggheten inte gälla vissa i utvalda områden. Den ska gälla alla – alltid och överallt. Barn ska få vara barn.

Gå med i KD!