• Det som inte får hända har hänt.

De senaste tre veckorna har fem kvinnor mördats av män som de haft en relation med. I snitt dödas en kvinna var tredje vecka av en man hon har haft en relation i Sverige. Våldet mot kvinnor har ökat. Det visar inte minst de senaste veckorna. Det gäller såväl antalet anmälda våldtäkter, våld i nära relationer och hedersrelaterad brottslighet. Samtidigt är uppklarningsprocenten väldigt låg och mörkertalet stort.
    Det behövs en kraftsamling för att stoppa våldet mot kvinnor. Vi välkomnar partiledarsamtalen som jämställdhetsministern aviserade att de skulle bjuda in till igår. KD anser att det behöver bli en fråga för justitieministern – det behöver tas krafttag med bland annat straffskärpningar.
    För det räcker inte bara med ord utan det behövs handling. Så sent som för tio dagar sedan presenterade KD en jämställdhetspolitisk rapport med stor tyngd på det ökande våldet mot kvinnor. Vi måste våga vända på alla stenar vilket innebär att en rad nya åtgärder för att förebygga och skydda kvinnor mot våld måste vidtas. Några av våra förslag för att öka kvinnors trygghet:
    ✔️ En nollvision införs mot våld i nära relationer.
    ✔️ Fotboja bör alltid övervägas vid kontaktförbud även vid ordinärt kontaktförbud.
    ✔️ Straffen vid överträdelse av kontaktförbud ska skärpas. Fysiska överträdelser ska alltid innebära fängelse och annan överträdelse ska leda till fängelse i större utsträckning än idag.
    ✔️ Fler fängelseplatser – om gärningsmän går fria får inte kvinnor vare sig upprättelse eller trygghet
    ✔️ Höj minimistraffet för grov kvinnofridskränkning och fridskränkning
    ✔️ Gemensam vårdnad eller umgängesrätt ska, som huvudregel, ej utdömas då det finns en dom om våld eller andra övergrepp inom familjen eller vid kontaktförbud
    ✔️ Särreglera hedersbrott i brottsbalken
    ✔️ Ökade medel till kvinnojourerna.