DU SKA KUNNA VITTNA ANONYMT I SVERIGE
    Sedan 2015 har inte ett enda mord kopplat till de kriminella nätverken helt klarats upp i Malmö. Det ser illa ut på fler håll i landet. Det hela är skrämmande.
    ”Att vi inte lyckas rädda livet våra ungdomar och hittar de som mördar dem, jag tycker det är fruktansvärt”. Så säger Sigrun Sigurdsson som jobbar på Fryshuset i Malmö och medverkar i tisdagens Kalla Fakta på TV4.
    I fjol mördades 31-åriga Karolin Hakim, med spädbarn i famnen, på öppen gata. Hennes mördare går fortfarande fri. Det är ofattbart och helt oacceptabelt.
    Tyvärr följer det här ett större mönster. De senaste tio åren har uppklaringsprocenten för mord inom de kriminella nätverken fallit från 80 till endast 7 procent. Sverige har i flera avseenden blivit sämst i klassen i Europa. Utvecklingen ser vi i hela landet men Skåneregionen och Malmö sticker ut.
    2015 mördades Elvis Selimotic i Malmö. Polisen berättar att man vet att det fanns flera vittnen som såg vad som hände. Men man vågar helt enkelt inte vittna, av rädsla för livet.
    Alltför ofta kan brottslingar gå fria på grund av kryphål i vårt rättssystem. Detta måste åtgärdas.
    I Kalla Fakta nämns möjligheten att införa anonyma vittnen och kronvittnen. Man nämner också det faktum att vårt grannland Danmark redan har infört dessa åtgärder – och att det har fått tydlig effekt.
    Därför anser vi att det är hög tid att det införs även i Sverige.
    KD vill:
    ❎ Införa anonyma vittnen