• Dubbla straffet för vapenbrott och inför tipspengar.

De senaste veckorna har skjutvapenvåldet i Sverige passerat nya gränser. En polis har mördats och två barn har blivit skottskadade. Sverige ligger i Europatoppen vad gäller dödsskjutningar. Utvecklingen i vårt land saknar motstycke.
    Sedan 2018 har över 1 000 skottlossningar skett. 150 personer har dött och 400 skadats. Flera av dem oskyldiga, så som 12-åriga Adriana. Ingen kan längre blunda för våldets omfattning. Ingen kan längre trivialisera risken att oskyldiga drabbas.
    Risken för unga män att dö i skjutvapenvåld är i Sverige högst i Västeuropa, enligt Brottsförebyggande rådet. Skjutvapenvåldet står ensamt för ökningen av det dödliga våldet.
    Även i jämförelse med länder med högt dödligt våld sticker Sverige ut gällande skjutvapenvåld. England och Wales har omkring 11 fall av dödligt per miljon invånare under Brås undersökningsperiod. Det är samma som Sverige. Men Sverige har mellan fyra och åtta gånger högre nivåer av skjutvapenmord.
    Samtidigt ägnar sig regeringen åt att relativisera. De direkt ansvariga ministrarna för brottsbekämpningen, Morgan Johansson och Mikael Damberg, pratar om att risken för oskyldiga att drabbas är låg. Damberg sa bara häromveckan att “Om man tittar på hur många människor vi är i Sverige är det fortfarande väldigt ovanligt att man drabbas av det.”
    Stefan Löfven sa, på frågan vad man ska säga till sina barn efter att polismannen i Göteborg mördats, att du kan säga: ”It’s not like they are going to get killed soon or something”
    Det är häpnadsväckande att ministrar säger så. Ett 50-tal oskyldiga har drabbats av vapenvåldet de senaste tio åren. Det landar som ett hån mot de drabbade.
    Dessutom har regeringen lagt stor energi på att försvåra tillvaron för lagliga vapenägare, det vill säga jägare och sportskyttar. Kristdemokraterna har framgångsrikt motarbetat de förslagen, helt enkelt eftersom det här är laglydiga grupper vars vapeninnehav inte utgör ett
    samhällsproblem.
    Slutsatsen är för oss självklar. Regeringen har prioriterat fullständigt fel i kampen mot vapenvåldet. Gängen är problemet. Det är gängen som måste besegras och avväpnas. Att säga att våldet är ”oacceptabelt” kommer inte att räcka. Därför presenterar Kristdemokraterna i dag två nya förslag:
    FÖRSLAG 1: Kristdemokraterna vill genomföra kraftigt höjda straff för vapenbrott. Minimistraffet för grovt vapenbrott ska höjas från två till fem års fängelse. Maxstraffet ska uppgå till tio års fängelse, istället för dagens fem. Straffet för synnerligen grovt vapenbrott ska vara mellan tio och arton års fängelse, jämfört med dagens fyra till sju års fängelse.
    FÖRSLAG 2: Kristdemokraterna vill även att möjligheten för tipspengar för illegala vapen införs. Tillgången på illegala vapen i Sverige är stor. För att öka polisens möjligheter att slå till mot illegala vapen föreslår vi att tipspengar ska kunna betalas ut till den som tipsar om var ett vapen finns om detta leder till ett beslag. En sådan möjlighet finns i Danmark där polisen kan betala ut uppemot 50 000 kronor om ett tips leder till ett beslag. Samma möjlighet bör införas även här i Sverige.
    Med de här förslagen kan fler illegala vapen hittas och fler grovt kriminella fängslas under längre tid. En regering som Kristdemokraterna ingår i kommer att göra vad som krävs för att trygga gator och torg, dag som natt. Gatorna tillhör folket, inte gängen.

Bli medlem i KD! KD.nu/blimedlem