• ELKRIS VÄNTAR – INOM NÅGRA DAGAR

31 augusti 2021. Om elva dagar. Så lång tid har regeringen på sig att fatta ett beslut som får avgörande betydelse för Sveriges framtida elförsörjning.
    Om inget beslut fattats så kommer Sverige sakna möjligheter att lagra kärnavfall – och då måste reaktorerna påbörja nedstängning. 30 procent av Sveriges elproduktion kan alltså snabbavvecklas utan att det finns något att ersätta den med. Vi har redan i dag svårt att klara elförsörjningen året runt, inte bara kalla vinterdagar.
    Hantering av uttjänt kärnbränsle måste, som alla inser, hanteras ytterst noggrant. Det sker först genom mellanlagring för att sedan förvaras i ett säkert slutförvar.. , Tillståndet för lagringskapaciteten måste nu utökas och ett beslut om slutlagring måste till.
    Detta har kärnkraftbolagen som genom sitt gemensamma bolag Svensk Kärnbränslehantering (SKB) och Strålsäkerhetssmyndigheten vetat om i många år. Men både slutförvar och utökat mellanförvar kräver ett regeringsbeslut. SKB ansökte redan 2015 om att få öka kapaciteten för mellanlagring för hantering av det uttjänta kärnbränslet samt att få börja bygga slutförvaret. Strålsäkerhetsmyndigheten och de berörda kommunerna Oskarshamn och Östhammar har godkänt planen. Men regeringen har, sex år senare, fortfarande inte fattat beslutet som krävs. Under denna tid har vårt grannland Finland, som valt samma förvarsmetod som Sverige, påbörjat byggandet av sitt slutförvar.
    Minns ni i vintras när SVT tipsade om att man inte skulle använda hushållsapparater under vissa tider på dygnet? Sommartid måste elnäten begränsas när reaktorerna genomför planerat underhåll vilket fått elpriserna att rusa. Det är bara en liten försmak av det som väntar om regeringen inte fattar de beslut som måste fattas. Situationen är helt orimlig. Sveriges elförsörjning är avgörande för vår ekonomi, våra jobb och för enskilda människors plånböcker. Den är inte en spelbricka i Socialdemokraternas och Miljöpartiets återkommande äktenskapsproblem.
    Regeringen har skjutit på beslutet i sex år. Nu måste frågan om ett slutförvar och utökad kapacitet i mellanlagret avgöras. Vi kan inte ha en regering som sätter sina interna problem framför landets ödesfrågor.

Gå med i KD!