• Idag är en historisk dag.

Idag är en historisk dag. För hundra år sen fattade riksdagen det andra och avgörande beslutet om allmän och lika rösträtt. Beslutet ändrade grundlagen så att även kvinnor fick rösta. En oerhörd milstolpe i den svenska jämställdhetskampen.
    På bilden ett demonstrationståg i Göteborg med kvinnor som ledde rösträttskampen. De och många många fler banade väg för oss som kommit efter.
    Sedan dess har många skarpa intagit politiska poster och glastak har spräckts. Kvinnor som Karin Söder, Centerpartiet, första kvinnan i Sveriges riksdag på partiledarposten. Birgitta Dahl, Socialdemokraterna, första kvinnan att bli talman i Riksdagen. Och sist men inte minst, Inger Davidsson (bilden nedre i högra hörnet) från mitt eget parti, första kvinnan på partisekreterarposten i Sverige.
    Kvinnors representation i politiska församlingar är grundläggande i en demokrati – men jämställdhetskampen slutar inte där. Det finns många frågor som vi måste arbeta med, framför allt kring kvinnors rättigheter och möjligheter. Vi får aldrig ta det för givet.
    Den här dagen är en påminnelse om att vi måste fortsätta kämpa. Det finns många frågor att arbeta med för ett mer jämställt Sverige, här några av de frågor KD arbetar med:
    ✔️ Hur vi förbättrar kvinnohälsovården – det vill säga förlossning, mödravård och gynekologi
    ✔️ Hur vi ser till att kvinnor får rätt stöd, vare sig de väljer att avsluta eller fullfölja en graviditet
    ✔️ Hur vi förbättrar villkoren inom kvinnodominerande yrken
    ✔️ Hur vi skyddar kvinnor från hedersförtryck, hedersvåld och kvinnofridskränkning
    ✔️ Hur vi ökar tryggheten för kvinnor på gator och torg
    ✔️ Hur vi stärker kvinnors pensioner
    ✔️ Hur vi stödjer kvinnors företagande och ägande
    Så mycket arbete återstår. Nu fortsätter vi bana väg för en bättre morgondag för våra döttrar och söner.