• Igår kom lagrådets yttrande över regeringens förslag på en pandemilag.

Igår kom lagrådets yttrande över regeringens förslag på en pandemilag. Från Kristdemokraterna har vi idag därför skickat in våra synpunkter till regeringen.
    Vi har sedan pandemins utbrott påpekat att regeringen behöver skaffa sig de mandat som krävs för att hantera pandemin effektivt. Lagrådet konstaterar, precis som KD gjort, att det här arbetet skulle påbörjats när den förra lagen löpte ut. Regeringen hade behövt skaffa sig nödvändiga verktyg inför en andra våg. Samtidigt hade beredningstiden kunnat vara längre för att skriva fram en bra lag där bl.a. ekonomisk ersättning hade kunnat hanteras tydligare.
    KD anser att ekonomisk ersättning ska framgå av pandemilagen. Vid varje beslut som regeringen fattar med stöd av lagen ska regeringen i samband med underställande till riksdagen föreslå lämpliga ekonomiska åtgärder anpassade till beslutad restriktion eller åtgärd. Här behöver regeringen komplettera sitt förslag.
    Vi kan återigen konstatera att regeringen inte tagit tillräcklig hänsyn demokratisk kontroll. Förra gången ville de att regeringen inte alls skulle behöva underställa riksdagen sina beslut. Nu ville man ha fritt spelrum i en månad men ändrade sig till två veckor. Lagrådet är tydlig med att underställande till riksdagen ska ske så fort som möjligt, senast inom sju dagar. KD vidhåller att regeringsbeslut med stöd av pandemilagen ska underställas riksdagen omedelbart.
    Läs skrivelsen från Acko Ankarberg Johansson och Tuve Skånberg i sin helhet här: https://kristdemokraterna.se/skrivelse-angaende…/

GÅ MED I KD!