• Juletid kan vara en svår tid för den som är ensam…

Juletid kan vara en svår tid för den som är ensam. Det är lätt att inse att 2020, då fysisk distansering är ett måste och kyrkportarna inte står öppna för den som söker gemenskap, inte blir ett undantag – tvärtom.
    Ofrivillig ensamhet och isolering, och dess konsekvenser, har hamnat i fokus under pandemin. Det är inte så konstigt. Äldre och riskgrupper har isolerats i skydd mot smittan, och vi har uppmanats att bara umgås med dem i vårt eget hushåll eller i en mycket snäv krets. Betänk då att det i Sverige finns nästan två miljoner ensamhushåll.
    Men ensamhetsproblematiken är inte ny. Redan före pandemin levde var sjunde äldre över 85 år i social isolering. 13 procent av svenskarna hade ingen nära vän att prata med. Och åtta procent av de 15-åriga killarna och 15 procent av tjejerna kände sig ensamma oftast eller alltid.
    Låt julen 2020 bli en gemenskapens högtid – även om uttrycket blir annorlunda. Och när nyårslöftena ska formuleras, låt ett av dem bli att under 2021 tillsammans mota ensamhet och isolering. Kanske kan vi skicka en hälsning eller en julklapp till någon som är ensam. Och alla kan vi lyfta på luren och ringa någon som vi vet inte har så många att prata med.

GÅ MED I KD!