• KD-kvinnorna skriver …

KD-kvinnorna skriver om en synnerligen angelägen fråga. Kliniker i Sverige utför så kallade ”oskuldsoperationer”.
    Den så kallade mödomshinnan är en seglivad myt som många hört talas om. Men det är trots allt en myt och existerar inte. Snarare så fortsätter mödomshinnan användas som ett verktyg i att begränsa och kontrollera kvinnors sexualitet.
    Kvinnors oskuld ses i kulturer med hedersproblematik som en kollektiv angelägenhet. En kvinnas ärbarhet bevisas genom ett blod fläckat lakan på bröllopsnatten. Detta leder till att många kvinnor som lever i hedersrelaterade kulturer lockas att genomföra oskuldsoperationen för att de ska anses vara oskulder på bröllopsnatten.
    Operationen, som har en prislapp på 15 500 kronor, går ut på att ”reparera” något som egentligen inte finns. Allt detta för att framkalla en blödning på bröllopsnatten. Många kvinnor som lever i hedersrelaterade kulturer beskriver en rädsla för att det inte ska blöda, vilket leder till att man söker sig till den här typen av operation.
    Det här är inte något annat än hedersförtryck som i grund och botten handlar om värderingar. Men vi säger: Vissa värderingar är inte valbara. Vi som samhälle kan inte acceptera parallell samhällen där sådana värderingar kan frodas och där oskuldsoperationer finns.
    Det är samhället roll att skydda dessa utsatta kvinnor. Att kvinnor känner sig tvingade att genomföra en operation i underlivet för att känna sig trygga på sin egen bröllopsnatt är ett stort misslyckande.
    Vi måste sätta stopp för dessa oskuldsoperationer och motverka all sorts hedersförtryck och hedersrelaterat våld.
    Det här förtrycket som många flytt ifrån får inte följa efter till Sverige. Hedersförtrycket hör inte hemma här.
    Bli medlem i Kristdemokratiska Kvinnoförbundet, KD-K:
    kdkvinnor.se