• KD STÅR UPP FÖR MÄNNISKOR MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING

Jag har fått ett antal frågor kring hur den budget som KD presenterade tillsammans med M och SD i går påverkar människor med funktionsnedsättning. Jag vill därför göra några förtydliganden.
    Att stärka den ekonomiska situationen för personer med funktionsnedsättning är en viktig fråga för oss kristdemokrater. Vi välkomnar och värnar därför de förstärkningar som regeringen gör i sin budget inom detta området.
    Förslaget ifrån KD, M och SD är en så kallad budgetreservation, dvs enbart en justering av vissa delar av regeringens förslag till budget. Vi har säkerställt att de förstärkningar som regeringen gör ekonomiskt för personer med funktionsnedsättning finns kvar om riksdagen skull ge stöd för vår reservation. Det handlar om höjning av garantinivån inom sjuk- och aktivitetsersättning, höjt bostadstillägg och borttagande av den så kallade funkisskatten.
    Likaså finns den ekonomiska förstärkningen kopplat till förslagen från utredningen Stärkt assistans kvar. Vi har sedan tidigare också kvar kravet på statligt huvudmannaskap för assistansen. Något som riskerar att falla med den utredning som regeringen nyligen presenterade kring huvudmannaskapet.
    Vi kristdemokrater kommer därtill oförtrutet arbeta vidare för att återupprätta rätten till assistans. Vi kan inte riskera att återgå till institutionsboende eller livslångt anhörigberoende – det liv som människor med omfattande funktionsnedsättning var hänvisade till innan LSS och assistansreformen kom i mitten av 90-talet.
    Det måste bli ett slut på (S)veket mot människor med funktionsnedsättning – Sverige behöver en ny regering!
    Bli medlem i KD:
    Kd.nu/blimedlem
    Bildtolkning: Ett foto på mig där jag bär en röd kavaj. I bakgrunden syns grönska. Över bilden står texten ”KD STÅR UPP FÖR MÄNNISKOR MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING”