• KD: Ta beslut om förvaring av använt kärnbränsle senast sista april.

Det är allvar nu. Läget för förvaringen av kärnbränsleavfallet är kritiskt. Mellanlagret börjar bli fullt. Senast i sommar krävs ett regeringsbeslut att påbörja byggnation av slutförvar i Forsmark och att utöka kapaciteten vid mellanlagret i Oskarshamn.
    Risken är annars att Sverige får slut på lagringsutrymme för kärnbränsle om drygt två år. Det skulle få oerhörda konsekvenser. Det kan leda till kvarvarande reaktorer måste tas ur drift vilket vore förödande för industrin, för hushållen och klimatet.
    Det var Vattenfalls produktionschef Torbjörn Wahlborg larmade till DN i förra veckan. Han pratade om att berörda myndigheter har sagt sitt. Östhammar kommun, där slutförvaret finns, står redo. Allt som återstår är regeringens beslut. Man har legat på i minst ett år. Men Miljöpartiet blockerar det.
    Det här är oerhört farligt. Vi kan inte acceptera att samtliga reaktorer tvingas till nödstopp på grund av regeringens vårdslöshet.
    Därför tar vi i Kristdemokraterna ett viktigt steg för att tvinga regeringen till ett beslut. När försvarsutskottet på tisdag sammanträder, lägger vi ett utskottsinitiativ för att regeringen senast sista april ska fatta beslut om slutförvaret och mellanlagret för använt kärnbränsle.
    Det här borde vara okontroversiellt. Vi kristdemokrater vill som känt att kärnkraften byggs ut men även om man är neutral eller lite skeptiskt inställd till kärnkraften, måste vi ju kunna lagra det avfall som den kommer fortsätta avge!
    Det är det ansvarsfulla beslutet och vi hoppas att andra ansvarsfulla partier väljer att stödja vårt initiativ.
    Det är ett totalt underbetyg åt regeringen att det här krävs. Men vi kristdemokrater tar gärna ansvar för Sveriges energiförsörjning.
    Gå med i KD!