Kristdemokraternas arbete med att ange islamistisk terrorism gav resultat – till slut!
    Efter flera påtryckningar gav till slut regeringen med sig och tvingades acceptera skrivningar som skärper tonen mot islamistisk terrorism. Det har förekommit uppgifter om att Sveriges regering varit med och tonat ned detta i EU. Därför var det extra angeläget att EU-nämnden på fredagen skärpte den svenska hållningen.
    Inom EU pågår nu ett viktigt arbete med att tillsammans arbeta mot terrorism. I medlemsstaternas gemensamma ministeruttalande den 13 november saknades referenser till islamistisk terrorism. Vid dagens EU-sammanträde krävde vi kristdemokrater (och moderater) att det från svenska sida ska tydliggöras, i det fortsatta EU-gemensamma arbetet, hur man kan arbeta för att motverka islamistisk terrorism och finansiering av densamma. Arbetet gav resultatet, nu bejakades våra tillägg och finns därför med från svensk sida i framtida möten med andra medlemsstater i EU.
    För en kristdemokrat är kampen mot all form av extremism naturlig. Vi är en del av en politisk rörelse som växte fram efter andra världskriget när stora delar av Europa låg i ruiner och kristdemokratin kan absolut beskrivas som en motreaktion till nazism, kommunism och fascism. I ett läge när Europa skakats av islamistiskt våld så ska detta nämnas vid sitt rätta namn. Om vi inte kan eller vågar prata och namnge extremismen är det svårt att se hur vi ska kunna komma tillrätta med detta överhuvudtaget. Den får inte relativiseras eller osynliggöras. Ett uttalande där islamistisk terror inte nämns betyder inte att den försvinner.
    Hans Eklind (Hans Eklind till Riksdagen)
    Suppleant i EU-nämnden
    Andreas Carlson
    Gruppledare och rättspolitisk talesperson
    Vad tycker ni? Lämna gärna er åsikt och dela och gilla om du håller med.
    Vill du vara med och påverka?
    Bli medlem!