• Långtidsarbetslösheten biter sig fast i samhället.

Ebba Busch:

Långtidsarbetslösheten biter sig fast i samhället. Nu är det 190 000 personer som går långtidsarbetslösa. Det är högre än vad det någonsin varit, enligt en granskning som Expressen har gjort.
    Utanförskapet skapar ett stort lidande för den enskilde. Det utgör även en enorm kostnad för samhället, uppemot 30 miljarder per år enligt Expressen. Varannan långtidsarbetslös är utrikes född och vanligtvis står hindren att finna i låg utbildningsbakgrund och språksvårigheter. Men reportaget visar även att det är för lätt att leva på bidrag i Sverige. Bidragssystemet gör det enkelt att välja passivitet före jobb och aktivitet. Vi har alltså ett system där vi gör det svårare för människor att bli en del av samhällsgemenskapen.
    Istället för att se verkligheten för vad den är så anklagar regeringen fria medier för att ha en SD-agenda. Det är anmärkningsvärt om det är så socialdemokratin behandlar en skildring av ett av Sveriges stora problem. Men det ska också ses i ljuset av att regeringen inte visat någon vidare handlingskraft i frågan. För när det gäller konkreta förslag för att bryta långtidsarbetslösheten, letar vi fortfarande efter reformerna från de rödgröna.
    KD tar det här på allvar. I fjol presenterade vi ett förslag om att slopa försörjningsstödet för arbetsföra. Istället ska de kopplas till en statlig dagpenning som gör att det lönar sig att ta ett arbete och att aktivitetskrav och utbildning kortar vägen till egen försörjning.
    Idag presenterar dessutom Jakob Forssmed och Michael Anefur flera helt nya politiska förslag på Sydsvenskan. Det handlar om att stärka drivkrafter att anställa personer långt från arbetsmarknaden, att öka drivkrafterna att söka jobb och att bryta matchningsproblematiken.
    Fler människor måste arbeta i Sverige. Fler människor behöver komma in i samhällsgemenskapen.