• NÄSTA REGERING MÅSTE REFORMERA SJUKVÅRDEN

NÄSTA REGERING MÅSTE REFORMERA SJUKVÅRDEN DET FÖRSTA DE GÖR – DET RÅDER SYSTEMFEL I SVENSK VÅRD.
    Du ska kunna lita på Sverige när du eller någon av dina närstående blir sjuk. Oavsett plånbok och var i landet du bor. Men så ser det inte ut i dag. Sveriges sjukvårdssystem är både föråldrat och ojämlikt.
    Vi kristdemokrater har tjatat om detta i många år. Men Coronakrisen har satt problemet i blixtbelysning. Pandemin, den medicinsk-tekniska utvecklingen och omvärlden talar alla samma språk. Den svenska sjukvårdsorganisationen från artonhundratalet har tjänat ut.
    När landstingen infördes var den mest avancerade behandling som kunde erbjudas var amputation av en arm eller ett ben under bedövning med brännvin eller eter. Otroligt mycket har hänt sedan dess. Numera görs till exempel avancerade operationer genom titthålskirurgi dagligen inom svensk vård.
    Landstingen (regionerna) klarar inte av att möta det moderna samhällets vårdutmaningar. Det råder systemfel i Sverige. Ett systemfel som gör att både personal och patienter blir lidande. Sverige kan inte göra samma misstag om och om igen, vi måste lära av andra länder som gått före. Det krävs en samlad styrning av vården för att ta itu med problemen vi står inför. Lägg ner landstingen.