• På många sätt är Sverige ett fantastiskt land att åldras i.

På många sätt är Sverige ett fantastiskt land att åldras i. Men det finns brister som förtjänar att belysas i debatten. Om detta skriver vår partiledare Ebba Busch och äldre politiske talesperson Michael Anefur på DN Debatt.
    I slutet av vår senaste regeringstid tillsatte vi en stor och heltäckande utredning som skulle se över de strukturfel som alltjämt finns inom äldreomsorgen. Tyvärr fick den utredningen aldrig arbeta färdigt. En av regeringen Löfvens första åtgärder blev nämligen att skrota utredningen och kasta bort det arbete som hunnit utföras. Utredarna själva har beskrivit det som att deras kritik mot äldreomsorgen ”begravdes i ett bergrum”.
    Vi har besökt bergrummet, i form av den 90 sidor långa slutpromemoria som utredarna på eget initiativ skrev, i hopp om att någon ändå skulle intressera sig för deras slutsatser. Utredarna visade sig ha identifierat ungefär samma problem och brister som vi kristdemokrater hade sett.
    Det går inte att återge slutrapportens alla 90 sidor här, men i artikeln på DN Debatt finns ett axplock. Vi hoppas verkligen att de ansvariga ministrarna tog sig tid att läsa rapporten, så att de åtminstone förstod vad de kastade bort.
    Så gott som alla de problem som både vi och utredarna såg för sex år sedan har förblivit olösta. I flera fall har arbetet med att lösa dem inte ens kommit igång.
    Detta måste kallas vad det är, ett svek mot Sveriges äldre.
    Läs hela artikeln i DN:
    Tycker du som oss? Gå med i KD!