PROBLEMET ÄR INTE DET REGERINGEN GÖR. UTAN ALLT DE INTE GÖR. SEX ÅR AV ÄLDRESVEK.
    I anslutning till partiledardebatten menade Stefan Löfven att man la ner den stora äldreutredningen när han tillträdde för att de “behövde byta inriktning”. Inget kom i dess ställe. Man bytte inte inriktning. Man gjorde ingenting. Man drog i reformbromsen.
    Inga avgörande reformer på äldreområdet har genomförts under Löfvens ledning. Det märks som allra tydligast nu när äldreomsorgen står inför svårigheter att hantera pandemin. Enligt Coronakommissionen var det den höga smittspridningen i samhället och de strukturella bristerna som var de två största orsakerna till de höga dödstalen i äldreomsorgen. Precis de brister man talar om var också anledningen till att vi kristdemokrater tillsatte den stora äldreutredningen när vi styrde. Den stora utredning som Löfven sedan begravde.
    När Kristdemokraterna senast var i regeringsställning prioriterade vi äldrefrågorna högst på agendan. Vi hade ett högt reformtempo men vi var inte klara. Det fanns mer att göra och därför tillsatte vi även den stora äldreomsorgsutredningen. Idéarbetet började redan på Alf Svenssons tid och kommer att vara ett huvudområde också när vi tar över regeringsmakten nästa gång. Vi kallar det #äldresagenda
    Nu har Socialdemokraterna till sist, efter sex år vid makten börjat röra på sig. I panik över Coronakommissionens rapport annonserade regeringen att en ny äldreomsorgslag ska utredas. Den utredningen ska vara färdig sommaren innan valet. Det betyder att inget nytt kommer kunna genomföras innan valet 2022. Sent ska syndaren vakna. Men Socialdemokraterna har gjort det till en egen sportgren att lova en sak innan valet och göra något annat efter valet, eller att göra ingenting. Äldreomsorgen är ett lysande exempel – 6 år av handlingsförlamning, men paradgren i pamfletterna. Så kan vi inte ha det. Det är sex år av svek mot Sveriges äldre.
    Vi kristdemokrater är det parti som inte bara satsat mest pengar på äldreomsorgen i budgetmotion efter budgetmotion. Vi är också det parti som har flest förslag på reformer och vi fortsätter komma med nya förslag, några frågor ur floran:
    – Investeringsstöd för äldrebostäder
    – Motverka äldres ensamhet
    – Vaccinera mot pneumokockvaccin
    – En fond för idéburen vård och omsorg
    – Motverka slöseri och lägga resurser där det är viktigast
    – Damma av äldreutredningen från bergrummet och komma igång snabbt med viktiga reformer
    I kommentarsfälten på våra Facebook inlägg brukar det hagla elakheter och myter; KD ska ha lagt ner boenden, KD vill lägga ner hemtjänsten, KD är dåliga på äldrefrågor i Stockholm. Det är inget annat än rent struntprat. Lyssna inte på sånt. Hjälp oss göra något för äldres situation istället.
    Gå med i KD!
    KD.nu/blimedlem