• RÄDDA FÖRETAGEN

RÄDDA FÖRETAGEN – PANDEMILAGEN FÅR INTE SÄTTA FÖRETAG EFTER FÖRETAG I KONKURS
    Kristdemokraterna kräver tillsammans med Moderaterna, Centerpartiet och Liberalerna att regeringen tar fram ekonomiskt stöd för varje inskränkande åtgärd som vidtas med stöd i pandemilagen. Företag ska inte dö sotdöden under pandemilagen.
    Kravet innebär att regeringen behöver ändra förslaget som ligger på bordet och inkludera förslag som innebär att verksamheter som drabbas av åtgärder på grund av pandemilagen, eller lagen om tillfälliga smittskyddsåtgärder på serveringsställen, som huvudregel ska ersättas.
    Regeringen har sagt att man ska redovisa hur man ser på ekonomisk ersättning i varje enskilt fall. Men det räcker inte, det krävs mer för vi har en situation där företag går under. De företag som tvingas stänga ner måste helt enkelt ersättas. Näringsidkare ska ges möjlighet att känna trygghet, kunna agera proaktivt och i linje med restriktionerna.
    Därför är det positivt att kravet om ändring har vunnit en majoritet i riksdagens socialutskott, nu hoppas vi att det även får majoritet i riksdagens kammare.

Bli medlem i KD idag!