• Svensk vänster håller på att tappa greppet om jämställdhetsfrågorna.

Svensk vänster håller på att tappa greppet om jämställdhetsfrågorna. När den kanske viktigaste frågan kommer på tal – våld mot kvinnor – var finns Sveriges feministiska regering då? Det frågar sig den idégrupp inom KD som just nu jobbar med att mejsla fram ny jämställdhetspolitik för partiet att ta ställning till.
    Den här idégruppen har en nyckelroll när vår nya politik ska fram på jämställdhetsområdet. Désirée Pethrus och Sarah Havneraas från idégruppen lättar på locket och berättar lite om vad man jobbar med genom den allmänpolitiska portalen Altinget idag.
    Idégruppen vill bryta sekretessen så att vård och socialtjänst kan informera polisen vid risk för brott mot närstående. Man föreslår att vårdnad och umgänge med barn ska fråntas våldsamma föräldrar och man föreslår större zoner för kontaktförbud.
    Helt klart mycket intressanta frågor, inte bara för den kristdemokratiska rörelsen under idéutveckling, utan även för samhället i stort.
    Läs mer om idégruppens förslag på Altingets webbplats: